www.almapalma.dk

Ella, Sri Lanka - tirsdag d. 8/12 2015 – Dag 7 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 08, 2015 16:01:52

Så er vi lige landet på Tea Garden Hotel i Ella. En hel dag, fra kl. 08.00 til kl. 18.30, i bil/minivan (Nissan). Vi havde den flinkeste chauffør som var et levede bevis på, at nogle Sri Lankanere evner at køre pænt og fornuftigt – tak for det! Vi sagde farvel til den søde familie i Sigiriya. Asta havde vundet moderens hjerte og var med hende ude at handle. Hun fik en hat, en nøglering og en Fanta. Jeg fik slet ikke taget billeder af de rare mennesker, men det må jeg huske til næste gang vi møder nogle til albummet.

Før afgang, i dag, fik vi at vide, at der ville være tre stop på vejen. En ædelstenbutik, et restaurantbesøg og en tur til en theplantage, samt thefabrik. Så startede turen igennem landskabet. Op ad bjergveje. Ned ad bjergveje. Op ad bjergveje og så videre og så videre. Men landskabet er for vildt. Palmer med eller uden kokosnødder. Avocadotræer, teaktræer, eukalyptustræer, vandfald i massevis, aber, hunde, køer, heste, mennesker, boder med alt muligt ragelse og frugt og grønt. Vi kørte igennem en masse byer som jeg ikke lige har overblikket over. Men de bliver tegnet ind på en kort når vi kommer hjem. Mange byerne sænkede vores rejse, fordi trafikken var meget tæt. Hele dagen har det regnet, så det har været en perfekt dag at rejse på. Chaufføren fortalte, at det også var bedst at rejse i bil frem for tog når det regnede. Den rute togene kører er klart bedst i godt vejr, fordi der er tæt tåge i bjergene. Tågen gør, at man ikke kan se alle de flotte scenarier. Det fik vi også en klar fornemmelse af i bilen. Når man kørte op ad bjergene kunne man se tågen ligge som en dyne under os.

Ædelstenbutikken var kæmpestor og vi startede med at se en film om, hvordan de fandt stenene. De bygger en mine af tømmer og blade. Derefter begynder de at grave ud i små flettede kurve, som bliver hejst op. Derefter sigtes gruset og jorden meget omhyggeligt – ligesom når man finder guld i Djurs sommerland. Meget fascinerede, at denne proces nærmest kun bliver udført med naturmaterialer eller hvad der lige er ved hånden. Efter filmen, så vi hvordan stenene blev bearbejdet, slebet og pudset. Der var ametyster, rubiner, kvarts, smaragder og meget andet grus som jeg ikke kan huske navnet på. Dernæst skulle vi en efterhånden obligatoriske tur i shoppen. Vi købte ikke noget, fordi stilen matchede det østeuropæiske segment bedre.

Restauranten vi besøgte var virkelige fin. Man kom ind i deres lobby og derinde var der kamin og rulleborde med spiritus. Store lænestole og vi tænkte, at det var et sted over vores budget. Men nej, priserne var de samme som de andre steder vi har spist. Selve stedet vi spiste, var et stort, aflangt og højloftet rum med et kæmpe panoramavindue ud mod theplantagerne. Dejlig oplevelse.

Vi kørte videre og kom efter et par timer til Mackwoods theplantage, hvor vi blev vist rundt og sluttede i caféen med the og chokoladekage. Vi så, hvordan theen blev tørret og bearbejdet. Fem kilo theblade bliver til et kilo færdig the.

Nu smider vi os (kl.20.30) og slapper af.

• Comments(3)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 10, 2015 12:02:34

Mange tak I have. Vi sender kram og varme til jer:-) Pigerne var overraskende rolige med den slangefætter;-)
Kram fra alle os:-)

Posted by Signe Tue, December 08, 2015 22:17:22

Det er så fedt at læse om jeres tur - det er en herlig pause i al mørket og juletravlheden her. Kram til jer alle :-)

Posted by Gitte S Tue, December 08, 2015 17:27:58

Hvor er det en fantastisk rejse i er på. Synes pigerne ikke at det var klammo, med slangen om halsen? Jeg prøvede engang, og synes bestemt ikke om det. Husk nu at spise en masse is, læs gode historier og leg en masse. Pas på jer. Mange hilsener fra The Sallings