www.almapalma.dk

Sigiriya, Sri Lanka - søndag d. 6/12 2015 – Dag 5 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 06, 2015 11:42:10

I dag skulle vi bestige Sigiriya Rock (Lions Rock). Vi stod op og spiste morgenmad kl.07.00 og begav os derefter til stenen/bjerget. Det var godt at vi var tidligt ude fordi på vej ned var der trængsel på de små trapper. Turen der op var en flot oplevelse, med den vildeste udsigt ud over alt i grønt. Trappetrinene var små de fleste steder og vekslede mellem stenhuggede og jernsmedede trin. Der var smalle passager og brede plateauer. En virkelig fin oplevelse. Vi fik liiidt sved på panden og højdeskrækken blev på visse passager vagt til live. Da vi kom ned mødte vi en slangetæmmer med en Cobraslange og en Pythonslange. Han fløjtede for Cobraslangen og Pythonslangen havde pigerne om halsen på skift, Asta var selvfølgelig den første til at prøve. I slutningen af turen var vi inde på Sigiriya Rock Museum. Det bød på et view igennem tiden. På toppen af klippen har der været et tempel – meget fascinerende, da der dengang nok ikke har været en nogenlunde komfortabel vej til toppen. De kunne nogle tricks dengang. Det viser sig, efter nærmere research, at der har været et almindeligt bjerg med jord og sager. Efter templet er blevet opført er den kæmpesten under bjerget gravet frem – og vupti havde de en kæmpesten med et tempel på. De tempelrester der er nu, minder om resterne af Kalø slotsruin eller Hammershus.

Nu er vi tilbage på hotellet og skal have mad. Kl. 14.00 har hotelfatter arrangeret en elefantridetur.

Vi har besluttet, at vi dropper vores togtur, da det indebærer en enkelt overnatning i Kandy. Blot for at stå op og booke en billet – hvis vi er heldige. Hvis vi er heldige, med billetten, er det til 3. klasse, hvor vi måske skal stå op i toget i 7 timer. Så det bliver ikke i denne omgang, med alle vores børn og bagage. Så det bliver med stor bil igen.

Så har vi været på elafantryg. Zeeta hed hun og var 13 år gammel. Malene og jeg fik en kende grim smag i munden, da vi så kæderne om dyrets hals og ankler. Vi besteg Zeeta via en platform 3 meter oppe i luften. En ad gangen blev vi placeret i jernkurven på dyrets ryg – ikke den bedste rejseform, med dog sjovt at prøve. Vi fik den udgave der kunne gå på vej og ned i en sø og op igen og tilbage. Drikkepenge, selvfølgelig, til domptøren og drengen der tog billeder. Derfra tog vi videre til en lokal træskærer og pigerne fik en træelefant hver, det er jo 2. søndag i advent. Derefter så vi et andet træskærersted, knap så charmerende. Det var stort og alt kunne sendes til DK – så vi har købt en hængesofa til 400.000 rupees, ca. 20.000 danske kroner – nej, det er løgn, det har vi ikke. Men træskærerbossmanden kunne ikke forstå, at vi takkede nej. Resten af dagen slapper vi af og i morgen tager vi til byen Dambulla og ser deres templer og sager.