www.almapalma.dk

Så er vi hjemme igen.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Sat, July 21, 2018 21:13:10
Aarhus d. 21/7 - 2018.

Beklager, at jeg ikke lige fik skrevet igår. Vi var helt færdige da vi endelig nåede frem til Penzion Rote Rosen i Tyskland. Vi ankom klokken 22 og havde kørt siden klokken 7 om morgenen. Nu ved vi hvad ferietrafik er! Men dejligt, at Rote Rosen havde en massagestol til Fatter. Det var et virkelig fint og meget rent pensionat. Med enkeltdyner til alle - ikke noget pjat med dobbeltdyner. Vi tog derfra i dag ved 9-tiden og skulle kun køre fire timer - troede vi.. Men i Tyskland er der vejarbejde rigtig mange steder, så vi endte med at skulle køre 6,5 time. Men pigerne klarede det rigtig flot og vi havde en god tur. Alt i alt har det været en god oplevelse for alle. Vi har virkelig fået set mange steder. Men for pokker, hvor er Tyskland stort! Vi sluttede lige med en tur forbi grænsebutikken, så en kærlig tak til Volli for at køre med overlæs de sidste 200 kilometer.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post100

Dagen før afgang.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Thu, July 19, 2018 21:20:04
Krk, d. 19/7 - 2018.

Så oprandt dagen, hvor der skulle solbades igennem og de sidste kroatiske penge skulle bruges. I morgen tidlig tager vi afsted og skal køre 1200 kilometer. Vi tager en overnatning i Tyskland, på Rote Rosen, og drager derefter hjem til Danmark. Vi er lige kommet hjem efter en dessert som nær tog livet af os. Den var virkelig stor og lige nu ligger Dagmar og har en kende kvalme. Men sådan er det, når man mener, at man sagtens kan spise den store dessert.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post99

Møde med Yorkshireterrieren Leo.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Wed, July 18, 2018 21:54:23
Krk, d. 18/7 - 2018.

I dag har vi været ved stranden, igen. Hvor der var en fire måneder gammel hvalp, som pigerne selvfølgelig måtte eje. Så den købte vi selvfølgelig..
Så var der cafébesøg og efterfølgende siesta. Vi tog ud for at spise aftensmad og Alma ville gerne have sin lyst styret i forhold til muslinger. Vi endte med at Alma og jeg bestille en pasta med seafood. Vi bliver aldrig helt fans af havets kryb, men når man er på disse kanter skal man jo prøve det. Til aften var vi inde i en gammel borg, ikke stor, men dog spændende og med fin udsigt. Efter borgturen. fik vi en lille forfriskning ved siden af borgen. Et dejligt sted med bløde puder og udsigt over havet.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post98

En doven dag, dog med egen klippe.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Tue, July 17, 2018 21:23:49
Krk, d. 17/7 - 2018.

Regnen kom i nat og rensede godt ud i den tunge luft. Vi tog afsted for at få os en plads på nogle klippeafsatser med tilhørende badevand. Ligesom tyskerne og russerne, dyrker polakkerne også tricket med at placere håndklæder om morgen for at holde pladser. Vi kom i god tid og fik os en plads. Men den bedste plads var allerede optaget - af et polsk håndklæde, hvis ejere først kom da vi gik.
Vi tog videre hen og trænede lidt og derefter til vandaerobic. Det er et spøjst syn med så mange kvinder, der står i alle former, og i alle mulige mulige farvede badebeklædninger og så synkront - eller ihvertfald næsten synkront.
Efter dette skulle vi have en siesta fordi solen er ret skarp hernede. Vi fandt et godt sted med burgere og skygge. Der var vi i et par timer og derefter lidt eftermiddagsbadning ved den lokale strand. Så var vi også brugte og tog et par timer på sofaen til internet og Tour.
Nu er vi lige kommet hjem efter aftentur i byen, hvor der virkelig er mange mennesker. Måske er uge 29 ugen hvor mange farter hertil..
Nu har vi 2 hele dage tilbage før vi kører hjemad på fredag. Vi har et enkelt stop i Tyskland på vejen hjem.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post97

Mens vi venter på regn..

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Mon, July 16, 2018 18:57:03
Krk, d. 16/7 - 2018.

Vi har haft en dejlig dag ved stranden. Den gode strand. Bloggerpingvinen var med og den var glad for at se vandet. Vi havde også Astas bold med, som vi andre måtte leje for en 20’er. Tak Asta! Efter stranden var vi forbi en fitnessplads, blot for at erkende at familien Gadebæk Stavnsbo er tæt på kageform. Men vi får masser af sol og rynker, så det skal nok gå det hele. De har lovet regn til aften, så vi har provianteret derefter. Måske kommer der regn... man ved aldrig, men her er meget lummert idag, så mon ikke?

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post96

Køretur på øen.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Sun, July 15, 2018 21:18:06
Krk, d. 15/7 - 2018.

Vi lettede efter morgenmaden og kørte sydpå ud til en lille fin strand på øen. Vi så delfiner, herligt! Det var en fin strand omend turen derhen var lidt snørklet. Vejene har mellem 8 og 12 procents stigning og dermed fald, så bremserne er blevet godt brugt. På vejen hjem fik jeg skyld for at være på vej udover en skrænt, men jeg havde styr på det! Efterfølgende tog vi til Vbrnik som var en lille by med gode udsigtssteder. Så skulle vi til mudderbadsstranden ved Soline. Det var sjovt. Vi samledes om et mudderhul og smurte os ind. Derefter tørrede solen os og så skulle vi i havet for at gøre os rene igen.
Da vi kom hjem havde jeg misset at finalekampen allerede startede klokken 17.. Jeg troede at jeg havde læst at det var klokken 20, men vi nåede det - sikken en oplevelse her i Kroatien. De er virkelig ikke dårlige tabere. Der var, og er, stadig fest i byen. Det var sjovt, og ærgerligt at de ikke vandt.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post95

Ny yndlingsstrand.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Sat, July 14, 2018 21:30:25
Krk d. 14/7 - 2018.

I dag gik vi til en ny strand. En virkelig lækker strand, med hoppeland og periodisk musik - og vandaerobics. Pigerne stod og fitnissede den med alle de andre og de havde en fest. Her var sandbund og gode afsatser som man kunne ligge på. Vi gav den 9 ud af 10 mulige og tænker at vi besøger den igen i morgen. Til aften, efter den gode fodboldkamp, spiste vi på et sted som hedder The secret garden. Det VAR virkelig en hemmelig have. Vi gik ind af en lille dør i bymuren og indenfor åbenbarede sig den fineste rustikke gårdhave, med alle mulige former for siddepladser. Vi fik god mad og tog endnu en omgang i shoppegaderne. Nu er vi trætte og hopper snart til køjs. Sov godt!

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post94

Sejltur omkring øen Krk - som udtales Kørk.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Fri, July 13, 2018 22:35:29
Krk, d. 13/7 - 2018.

I dag har vi sejlet det meste af dagen, nærmere bestemt fra klokken 11.00 til klokken 17.30-ish. Vi fik nogle rigtig gode pladser og forlod dem kun når vi skulle ind på de små "hemmelige" strande som turen bød på. Vandet hernede er virkelig lækkert og klart. Vi var inde i en grotte med lille strand. Heldigvis ikke på niveau med den den i Thailand - altså den med de 12 fodbolddrenge. Denne her var 25 meter lang og meget turistvenlig. Vi fodrede måger, mange måger som boede på en måge-ø. Skipperen uddelte fisk og brød som vi kunne fodre med fra skibet, hvilket resulterede i, at mågerne kom flyvende og snappede maddingen fra vores hænder. Sjovt!
Pigerne hoppede i fra båden, hvilket var ret sejt og sjovt. Det var selvfølgelig en tyk tysker, der kunne lave de største vandbomber.
Til aften fik vi en lækker kebab og efterfølgende tog vi på torvet, hvor der var international danse og musik opvisning. Der var grupper fra Taiwan, Ireland, Letland, Estland og mange flere. 3 numre og så skiftede de. Godt koncept. Vi var mest til irsk riverdance.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post93

Dasedag ved ny strand.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Thu, July 12, 2018 16:29:59
Krk d. 12/7 - 2018.

I dag spiste vi morgenmad. Pakkede taskerne og drog afsted til en strand som vi havde besøgt - dog uden badetøj. Altså i dag havde vi badetøj med, men sidst vi var der havde vi ikke noget badetøj - Giver det mening?!
Men ihvertfald en dejlig strand med muligheder for lidt af hvert. Så har vi fået en dorsk bloggerpingvin med på slæb, men hvad gør man ikke for husfredens skyld.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post92

Så så vi lige Kroatien komme i finalen..

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Wed, July 11, 2018 23:15:00
Krk d. 11/7 - 2018.

Bådende tudede og der var fyrværkeri på stranden. Vi så kampen på en restaurant og der var fuld fokus, selvom det regnede lidt til aften. Men pyt, Kroatien er videre og det var vigtigst, nu da de har sendt danskerne hjem.. Dagen i dag er gået med byvandring og badning, så der er ikke de store begivenheder at berette om. Men er her virkelig dejligt (også selvom vi ikke har en pool, Dagmar!) Dagmar synes, at vi er nederen forældre fordi vi ikke har pool, men mor og far vil hellere snorkle i havet fremfor at se på fuldvoksne tyskere og russere i Speedos ved poolen. Måske hun forstår det en dag.. (Undskyld Dagmar!).
Vi købte forresten lokal vin på halvandenliters flasker, dem har vi ikke nået at smage på. Endnu!
Der er ikke det store billedemateriale fra i dag, men i morgen satser jeg på, at der kommer et par billeder på igen.
Tillykke Kroatien!

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post91

Og så er er vi fremme..

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Tue, July 10, 2018 21:14:51
Krk, Kroatien d. 10/7 - 2018

Nå! Så scorede franskmændene.. Det var ikke lige det der skulle ske, nu når man holder med Belgien.
Vi er fremme, og har haft en forrygende tur igennem ALT muligt landskab og tunneller - masser af tunneller og bjerge og små snørklede veje igennem Tjekkiet, Østrig, Slovenien og til sidst bjergræs i Kroatien. Vi er lige kommet hjem til vores lejlighed efter at have set lidt på vores dejlige omgivelser. Ganske rart at vi ikke skal på farten igen i morgen. Vi har spist pizza og is og pigerne har fået deres første aftendukkert. Nu er solen næsten gået ned og jeg trænger til et bad og en god nats søvn. Men først, anden halvleg mellem Belgien og Frankrig.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post90

Fremme i Cesky Krumlov, Tjekkiet.

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Mon, July 09, 2018 19:27:36
Cesky Krumlov d. 9/7 2018.

Så er vi godt fremme i Tjekkiet. Jævnt bakket landskab hertil og Volvoen har været tørstig, men artig - tak!
Vi er kommet til en helt forrygende flot by. Masser af isfristelser og kinesere med store kameraer. Kineserne er en oplevelse i sig selv og de
opdager ikke altid at man griner lidt af dem. De kommer i store flokke med alt i udstyr - måske er dommedag nær i Kina?!
Nå, men vi slapper af og ser på den pæne gamle by. Her er faktisk rigtig godt og der en stor flod (som sikkert hedder et eller andet som jeg burde vide, men det har jeg glemt).
Nu sidder vi i vores lejlighed som er rigtig lækker - med altan og det hele. Det hus som vi kom fra i Tyskland var knap så god som denne, så alle er glade.
I morgen tager vi det sidste ryk igennem Østrig og Slovenien også lander vi på øen Krk i Kroatien.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post89

Så er vi godt fremme i Quedlinburg, Tyskland

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Mon, July 09, 2018 19:19:19
Quedlinburg d. 8/7 - 2018.

Så er vi godt fremme ved vores første stop som er i Quedlinburg, Tyskland, nord for Harzen. Vi er alle ved godt mod og turen gik godt. Der var lidt køer, men vi stod aldrig helt stille.
Quedlinburg er et pensionistmekka med lilla hårpragter i alle afskygninger. Smukt når solen står rigtigt. Helst i modlys så man kun kan ane silhuetter af grå guld. Byen er meget smuk og den byder på mange fine små gader og gamle bygninger. Vi vandrede rundt i byen indtil aftensmadstid, hvor jeg fik en schnitzel og en lokalbryg. Pigerne var mere til pulledporkburgere, så det skulle de da ha´. Det hus som vi boede i havde ikke noget internet, så derfor laver jeg 2 indlæg i dag. Vi gik tidligt i seng, så vi var klar til morgendagens tur til Cesky Krumlov i Tjekkiet.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post88

Afgang i morgen tidlig...

Kroatien 2018Posted by Mads Stavnsbo Sat, July 07, 2018 17:17:42
Aarhus d. 7/7 2018.

Så er der afgang i morgen tidlig. Vi er snart færdige med at pakke, Tour´ens første etape er kørt og Svensken spiller i mod England - Heja Sverige!!
Med andre ord: Der er mange muligheder for overspringshandlinger før afrejse.
Vi glæder os til at prøve en rigtig tur sydpå i eget køretøj. Volvoen har fået de nødvendige inspektioner og vi satser på, at Almas aldersven, kan klare varmen og kilometerne.
Turen nedad har vi inddelt så vi stopper én gang i Quidlinburg, syd for Hamborg (og nord for Harzen) og dagen efter har vi et stop i det sydlige Tjekkiet, Cêsky Krumlov. Efter denne overnatning kører vi til vores feriedestination som er øen Krk i Kroatien. Her skal vi bo i en ferielejlighed i ca. 10 dage. Vi har inddelt turen så vi kører omkring 600 kilometer om dagen. På den måde satser vi på at reducere slagsmålene på bagsædet. Men vi får se..