www.almapalma.dk

Guggenheim Museum og Museum of Natural History.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Sat, March 31, 2018 01:06:05
SÅ ramte vi den sidste hele dag i NYC (New York City). Vi tog os friheden til at bruge offentlig transport, selvom man oplever mere til fods. De strækninger vi skulle på havde vi gået, så vi tog tog og Subway for at vinde tid. Vi tog til det fine Museum Guggenheim og derfra tog vi til den anden side af Central Park, hvor Naturhistorisk Museum ligger. Da vi kom ind og skulle til at betale, blev vi stoppet af en meget flink dame, som forærede os nogle billetter. Så vi kom gratis ind!! Det var en god oplevelse, selvom der virkelig var mange mennesker. Filmen "Nat på Museet" er filmet der hvor vi var, så den må vi hellere få genset.
Da vi kom ud fra museet brød solen frem og vi måtte af jakkerne og nød en is i solen. Derefter gik vi turen til Times Square og hoppede på på et tod hjemad. Nu sidder vi alle med trætte muskler, sure tæer og en masse oplevelser som skal fordøjes.
I morgen pakker vi sammen og begiver os hjem til Danmark. Vi har godt nok en 6 timers mellemlanding i Finland, men deres lufthavn er virkelig lækker, så det bliver ingen sag. Når vi lander i Danmark skal vi fra Kastrup med tog til Aarhus, og så venter en bette bybus.
PS. Vi fangede lige en ortodoks jøde på rulletrappen ved World Trade Center.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post86

Brooklyn Bridge og meget mere..

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Fri, March 30, 2018 03:12:19
Endnu en dag er gået og vi er glade og trætte. Vi er i dag gået over Brooklyn Bridge og landede i.... Brooklyn! Vi ville se det "nye" spirende kvarter Dumbo eller Dumb som det vist hedder i det lokale. Efter dette gik turen til Williamsburg, hvor vi ville gå retur af Williamburg Bridge. Undervejs, det er bl.a. det fede ved New York, gik vi igennem flere forskellige kvarterer. Blandt andet et ortodoks jødisk kvarter med drenge og mænd i sort og med slangekrøller. Vi passerede også en frisør som havde denne frisure som speciale.
Vi valgte at tage toget tilbage fra Brooklyn til Manhattan fordi vi var ved at være brugte i benene. Dagmar og Asta havde haft en lidt ærgerlig nat med opkast efter indtag af nogle Nuggets. Vi andre havde spist noget andet, så vi brugte udelukkelsesmetoden. Men de er heldigvis ved godt mod igen. I morgen er sidste hele dag og der satser vi på et par museer.
Vi rejser hjem igen lørdag kl 17 lokal tid. Klokken 23.00 dansk tid. Her er virkelig rart at være og folk er rigtig søde og hjælpsomme. Vi har alle fået et meget positivt indtryk af amerikanerne som er meget interesserede, flinke og hjælpsomme.
Vi var forresten også lige forbi Wall Street.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post85

Mere mad og shopping på den store klinge.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Thu, March 29, 2018 02:20:19
Vi startede dagen på Brownstone Diner, hvor vi indtog en million kalorier. Men de andre der spiste der, havde helt klart spist der oftere end os. Stolene vi sad på var tunge, og lavet af jern. Det er ikke helt uden grund, da en amerikansk familie på fire, ofte vejer op i mod 500 kilo.
Så stod den på shoppetur og det kom til at vare resten af dagen.. Så lang tid har jeg aldrig opholdt mig i et storcenter. Newport Centre Mall. Det blev stedet hvor jyderne fik dankortene til at gløde. Vi sluttede af med at spise indisk mad på Lotus, en beskeden restaurant på modsatte side af vores bolig.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post84

Rockefeller Center og trætte ben.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Wed, March 28, 2018 03:48:14
Det er blevet sent, men der kommer lige en dag i stikordsform. Vi er alle meget trætte, med rige på oplevelser fra New York. En by der virkelig aldrig sover.
Vi har igen gået en masse kilometer - 22 blev det til i dag.

- Rockefeller Center - Top of the Rock - 70 etager op (270 meter over jorden) Fantastisk udsigt ud over Manhattan/New York.

- Besøg i Chryslerbygningen og oplevede den unikke Art Deco-stil.

- Besøg i Empire State Building.

- Besøg i Grand Central Station.

- Et kig forbi Trump Tower bygningen.

- Var vidner til en meget storslået begravelse af en brandmand der var omkommet under slukning af en brand i Harlem - vanvittigt optog med sækkepiber, ALT mandskab der kunne gå og stå, samt helikoptere der fløj over i formation.

- Besøg i Little Italy.

- Besøg i East Village.

- Besøg i China Town.

- Besøg i Soho.

Pyvha!

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post83

Solen skinner og himlen er blå.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Tue, March 27, 2018 01:29:28
Så blev det mandag og vi stod op til sol. Eller det vil sige at solen stod op til os. Vi kan ikke rigtig sove længe, så kl. 6.00 var vi igang. Kl. 08.08 tog jeg et billede af Almas jordbærmilkshake inde på City Diner, et forrygende spisested med et godt udvalg af amerikanske klassikere. Da bunden var lagt (og pølsen) drog vi videre. Planen var Times Square og Central Park. Vi gik ad den fine Highline som er en tidligere toglinie der er lavet om til en lang gangbro. Vejret har været virkelig godt i dag og vi har fået røde kinder. Vi er stadig glade for vores vinterjakker, men nu der er varme fra himlen.
Times Square var en god oplevelse og ligeledes var Central Park, som vi nu har gennemført. Vi var i M&M´s butik og Disneybutik ved Times Square - alt er bare større herovre.
Til aften har vi spist en masse pizza her i Jersey og sover helt sikkert godt i nat. I dag siger min triptæller 21 kilometer.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post82

Vi skulle bare lige... og pludselig havde vi oplevet en hel masse.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Mon, March 26, 2018 02:00:12
Nu er klokken 19.30 i New Jersey og vi er alle mere eller mindre på vej i seng. Det har været en oplevelsesrig dag med mange positive indtryk. Vi startede dagen på en café som ligger på den anden side at vores "villavej". Basic hedder stedet og er vildt hyggeligt. Vi fik bagels, croissanter og burritowraps med alt muligt lækkert fyld. Kaffe og smoothies - der manglede ikke noget og det var lækkert. Personalet var meget snakkesaglige, og det endte med, at vores plan om at lære lokalområdet, at kende udvidede sig til at tage til New York. Personalet spurgte om vi boede i USA, så vi må have haft det rigtige tøj på. Vi fandt undergrundsbanen (Path) og travede fra 9 st. ned til Ground Zero. Altså World Trade Center, Twin Towers, 9/11 og alt det der. Det passer at alle turisterne er lette at spotte - de kigger opad. Det er nogle voldsomt store huse de bygger herovre og der er ikke langt imellem dem. Meget fascinerende.
Efter vores gode vandretur fik vi endnu en Burrito (sammenrullet pandekage med mexicanerfyld, og nej, ikke en mexicaner, selvom Trump foragter dem). Det var hos Chipotle og de var gode. Vi gik længere sydpå og så Charging Bull. En stor tyr omringet af japanere. En italiener ved navn Di Modica havde brugt 360.000$ på at kreere skulpturen som repræsenterer styrken og kraften af det amerikanske folk. Det var efter det store børskrak i 1987 og skulpturen blev etableret i 1989.
Nå, men vi skulle videre og hoppede sammen med hundredvis af andre mennesker på Staten Island færgen. En færge som sejler til.... Staten Island! MEN, på vejen sejler den forbi Frihedsgudinden og turen er ganske gratis. En dejlig tur med nogenlunde godt vejr. På vejen til færgen gik vi igennem Battery Park som er en slags havnepromenade - helt sikkert et dejligt sted når der bliver lidt varmere i vejret. Vi er glade for vores vinterjakker. Vi tog hjem til Jersey og gik lidt på opdagelse i lokalområdet. Dejligt sted!
De tre gange vi stod og fedtede med vores kort kom der prompte nogle amerikanerne og spurgte om de kunne hjælpe. De er virkelig flinke herovre.

• Comments(1)//www.almapalma.dk/#post81

Så er vi landet i New Jersey.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Sun, March 25, 2018 13:06:54
Så er vi godt fremme og har sovet vores første nat i Kasper og Saras fine hus. Det er et byhus i 3 plan og er megahyggeligt. Det er lidt skævt hist og pist, men virkelig fint med fritlagte bjælker og rå mursten. Herligt.
Vi nåede igen at blive trætte af ny-rige russere (det er næsten et tema på vores ture). Så dem gider vi ikke at bruge mere tid på.
Vores fly var 2 timer forsinket, men vi kom i luften og landende i JFK. Da vi kom til JFK sad der én pas-betjent til en Airbus 330 (Læs:stort fly=mange mennesker - mange mennsker + én pas-betjent = lang kø og spild af tid). Pigerne var meget pressede på det tidspunkt, men der havde vi også været af sted fra kl. 06.00 og stod og ventede kl 02.00 dansk tid.
Vi blev hentet af en stor sort SUV som skar igennem trafikken som en varm kniv i smør og nu er vi her. Apropos smør, så smutter vi ud og napper noget morgenmad. Klokken er i skrivende stund 07.04 og Asta har været vågen siden kl. 05.. Der er noget jetlag vi lige skal have styr på.

• Comments(2)//www.almapalma.dk/#post80

Fanget i Mumitroldenes land, altså Finland.

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Sat, March 24, 2018 13:40:08
Vi sidder i dette øjeblik og venter på en afklaring på hvorfor vi ikke er fløjet til tiden. PT er vi halvanden time forsinket, men heldigvis er det en dejlig lufthavn med gode toiletter, masser af strøm og glimrende Wi-Fi. Men vi vil faktisk gerne snart afsted til vores rejsemål.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post79

Så er det snart Gotham City, The Big Apple, Metropolis, Byen der aldrig sover - altså New York

New York 2018Posted by Mads Stavnsbo Fri, March 23, 2018 21:29:27
Nu er vi alle landet på Islands Brygge, i Annemette og Mikkels lejlighed. Vi skal op kl. 05.30 i morgen tidlig for at drage til Kastrup, og derfra videre med fly til Helsinki, Finland. Der har vi et par timer før vi flyver til JFK lufthavn. Vi er fremme i USA kl. 17.00, deres tid (kl.23.00 dansk tid). Der skulle vi gerne blive hentet af en SuperShuttle. En stor taxa som skal fragte os til lejligheden i New Jersey. Nu hopper vi til køjs efter en god bustur.