www.almapalma.dk

Sidste hele dag i Kroatien

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Mon, July 17, 2017 16:31:08

Postira, Kroatien 17-07-2017

Så blev det den sidste hele dag i Kroatien. I morgen drager vi tilbage til Danmark. Vi skal med en færge fra Brac klokken 14 og er fremme i Split klokken 15.00. Derfra skal vi ud til lufthavnen som er 24 kilometer fra Split. Vi flyver klokken 19.50 og lander i Hamborg 21.55. Så skal vi finde Volli og så er det speederen i bund med retning mod Fridtjof Nansens vej 13. Vi når desværre ikke grænsehandlen, da de lukker før vi når frem. Men det klarer vi nok.

I dag har vi suget alt det sol som øen kunne tilbyde. Der har været meget tørt her i Kroatien og i dag kunne vi se en kæmpe røgsky inde på fastlandet. Rygterne gik på at det var et bål og tre huse der var gået op i røg. Men alt i alt kan Kroatien kun anbefales. Søde mennesker, gode priser og fantastisk natur og gamle gader og huse. Strandene er helt fantastiske – især i badesko.

Lige en lille opdatering på det 'lille' bål. Der har igennem hele dagen været en voldsom skovbrand - nærmere bestemt 7 punkter som strækker sig fra Split til Omis. Der har været 60 brandbiler igang og flere flyvere med vand. Men vi har det godt.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post77

Gåtur til Dol

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Sun, July 16, 2017 17:26:17

Postira – Dol, Kroatien 16-07-2017

I dag er her ikke så varmt og i går aftes blæste det ret kraftigt. Det blæser stadig en del og der er omkring 27 grader. Vi har derfor valgt at gå en tur til gammelt hus i Dol som ligger 4 kilometer væk fra vores lejlighed. Det var en fin tur, hvor vi gik forbi mange vin, kiwi og olivenmarker. Det luftede dejligt og vi havde ingen problemer med at gå turen. Da vi kom frem var huset lukket og ville først åbne om 6 timer. Vi begyndte at gå igen, men så mødte vi en mand som åbenbart ejede huset og det havde været i hans familie igennem flere generationer. Helt tilbage til da der var pirater. Det fortalte han. Det var et fint gammelt hus med gamle møbler. Før vi gik hjem skulle vi lige have en forfriskning og valgte at smage ”Cake of Dol”. En lokal specialitet som var bagt uden brug af hvedemel. Derimod var der mandler, valnødder og en masse andre gode ting i.

Vi kom hjem og tog til stranden, hvor der om natten havde udspillet sig lidt af et drama. En af turisternes både var blevet slynget ind på land om natten. Da vi kom til stranden var der to hjælpebåde i gang med at få den semistore speedbåd til havs igen. Det lykkedes dem desværre ikke og båden sank undervejs i redningsforsøget. Det er selvfølgeligt ærgerligt for ejerne, men det var noget af en oplevelse for os andre turister. I aften står den på pizza i byen, hvor vi har fundet et sted hvor de bager pizzaerne i en brændefyret ovn. Lækkert.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post76

Strandtur på den fede måde

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Sat, July 15, 2017 16:14:41

Postira, Kroatien 15-07-2017

Vi har været ved stranden det meste af dag. Vores lokale strand. Vi lejede liggestole, hvilket var en dejlig oplevelse for alle. Dagen har budt på mange gode kopper kaffe, pandekager, majskolber og en tur på vandcykel. Nu er der siesta med chips og en halv kæmpevandmelon til 14 kroner. Vi nåede at spise en kvart.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post75

Vores helt egen strand

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Fri, July 14, 2017 17:55:27

Postira, Kroatien 14-07-2017

I dag har vi været på picnic og badetur på én af de lokale strande. Vi havde set stedet på vores vandring fra Lovrecina Bay forleden. Da vi kom frem var de lokale ved at lave noget mindehøjtidelighed med blomster og musik. Vi tænkte os lidt om og drog videre for at det ikke skulle blive akavet. Der var også et filmhold. Så lige meget hvad højtideligheden indebar, havde vi ikke lyst til at spolere aftenens tv-udsendelse med vores blege vikingekroppe. Vi gik en pynt længere frem og fandt et sted hvor vi var de eneste. Et virkelig dejligt stykke natur som vi havde helt for os selv. Så dagen er gået med at bade, finde muslinger, bygge læ-sejl og Asta kreerede en grankogle som selv ikke mormor ikke kunne finde på. Nu står den på hjemmebragt lasagne og afslapning.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post74

Biltur i bjergene

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Thu, July 13, 2017 21:06:21

Postira – Bol, Kroatien 13-07-2017

I dag skulle vi på picnic på den lokale kyststrækning. Men det lavede vi om. Vi måtte leje udlejer Janez Opel Astra for en dag. Det benyttede vi os af og Fatter kørte Mutter og ungerne om på den anden side af øen. Destinationen var stranden ved Bol. En meget kendt og spektakulær strand der ligesom Grenen, ved Skagen, samles i en spids. Dog kun med Adriaterhavet som vand. Vi var der et par timer og svømmede og snorklede i det klare vand. Derefter skulle vi tanke bilen. Der er kun fire tankstationer på øen, så Janez havde bedt om en fuld tank. Så kørte vi til det højeste punkt på øen. Cirka 750 meter over havets overflade. Heroppefra kunne vi se det sted, hvor vi lige havde badet, bare oppefra. Efter dette kørte vi tilbage til vores lejlighed. Vi havde dog håbet på at kunne besøge én af de mange olivenplantager, men de havde lukket. Så vi køber en olie her i byen. Vi kom hjem og holdte en times siesta før vi tog ud i byen for at spise. En god dag og sjovt at prøve at køre i bjerge på egen hånd.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post73

Lovrecina Bay

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Wed, July 12, 2017 21:14:24

Postira – Lovrecina Bay, Kroatien 12-07-2017

Vi har alle sovet godt i vores nye lejlighed og friske og veludhvilede glædede vi os til at spise morgenmad på terrassen. Men der havde solen bosat sig og vi fik en nærdødsoplevelse da vi gik ud i varmen. Heldigvis har vi et stort bord indenfor som egner sig fint som spisebord. Nu var man lige blevet forvent med mad i det fri. Vores superflinke udlejer, som bor ovenpå, tilbød os at han ville køre os til stedets populære strand, Lovrecina Bay, hvor der også ligger ruinerne fra et gammelt kloster. Vi takkede straks ja og 15 minutter senere var vi af sted. Det var en sandstrand – jubii. Indtil videre har vi badet ved klipper og grus. Hurra for badesko, men en sandstrand er virkelig rar. Vi var der nærmest hele dagen og kunne gå langs bredden hjem. Cirka 4 km senere var vi hjemme. Så stod den på bad på skift og aftensmad. Her til aften har vi fået en is og gået forbi byens fine kirke. Pigerne fik en aftendukkert i solnedgangen og nu er alle klar til af slappe helt af.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post72

Ankomst til Postira, Brac

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Tue, July 11, 2017 21:15:31

Kastel Sucurac – Split – Brac – Postira, Kroatien 11-07-2017

Så tog vi afsked med vores fine terrasse og lejlighed i Sucurac. Vi pakkede det sidste i morges inden vi tog af sted. Hen til den nærmeste bager og derefter på en bus til Split. 35 graders rejsevejr var vi velsignet med. Ikke min favorit arbejdstemperatur, men det gik og snart var vi i Split og derfra varede det ikke længe før Malene havde købt færgebilletter og vi sad på færgen med destination mod Brac. Færgeturen varede 50 minutter og det var en dejlig færge med særdeles god kaffe og aircondition. Da vi ankom til Brac var der lige en taxa der passede til os og den tog vi. Endnu engang har vi fået en dejlig lejlighed med en fin terrasse – med havkig og ikke vand i forhaven ligesom i Sucurac. Men dejligt sted og en hyggelig by – Postira.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post71

Sidste hele dag i Sucurac.

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Mon, July 10, 2017 21:06:30

Kastel Sucurac – Kastel Luksic, Kroatien 10-07-2017

Så blev det sidste hele dag her i Kastel Sucurac. I morgen drager vi videre til øen Brac (udtales Brajsh). Vi har virkelig haft en driverdag, hvor vi har drukket forfriskninger på de cafeer hvor vi kom frem. Kaffe til 8 kuna = 8 danske kroner. En stor kugle is til 7 kuna = 7 danske kroner osv osv – her er virkeligt billigt – og pænt. Her er meget ordentligt og folk er gode til at holde gader og stræder pæne. Intet plastik og andet skrammel ligger og flyder og alle gør en indsats – ung som gammel.

Vi tog til gårsdagens strand i Kastel Luksic og pigerne ville gerne leje en pedalcykel, så det gjorde vi. Men måtte efter kort tid på havet sande, at lige præcis i dag, var for meget blæst og dermed bølger. Dagen har været lidt overskyet og blæsende, men der har stadigvæk været 34 grader. Vi spiste aftensmad ude og tog hjem og pakkede. Så nu er vi snart klar til tage afsked med dette dejlige sted. Nu børster pigerne tænder og trænger til en god nats søvn.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post70

Kastel Luksic

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Sun, July 09, 2017 21:10:27

Kastel Sucurac – Kastel Luksic, Kroatien 09-07-2017

I dag besøgte vi et af de andre Kasteller. Kastel Luksic, som ligger i midten af de i alt 7 kasteller. Vi besøgte netop denne på grund af deres gode strande. Den første strand vi kom til var ikke helt som vi havde håbet, men dog god nok til at bade i. Vi fik en is og en lækker kebabsandwick og derefter pakkede vi og gik i 35 grader varme hen til en anden strand. Den var lækker og ungerne boltrede sig i flere timer i vandet. Malene havde tidligere snakket med en kroat, som fortalte at de kun sjældent havde det så varmt i Kroatien. Her ER meget varmt og vi er lykkelige over at bo så tæt ved vandet. Efter badning fik vi endnu en is og gik op for at fange bussen. Vi var heldige og hoppede lige ombord på bussen. Vi spiste aftensmad og fik aftenkaffen på torvet. Her er rart. PS de sidste to billeder er af en borg fra Kastel Luksic.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post69

Diocletians Palads, Split

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Sat, July 08, 2017 20:27:50

Kastel Sucurac – Split, Kroatien 08-07-2017

Så gik turen til Split som er den lokale storby. Det er også den by som vi skal sejle fra når vi skal videre til Brac på tirsdag. Vi ankom med bussen og stod ud til en pulserende by med apoteker, tøjbutikker og masser af andre turister. Temperaturen har været omkring de 35 grader i dag, så vi tog os de fornødne drikkestop og butikker med aircondition. Vi tog til havnen for at finde ud af hvor vores færge sejler fra og hvor vi kan købe billetter. Vi placerede ungerne på en café og drog af sted for at undersøge tingene. Det viste sig at være en god prioritering eftersom lørdag er store rejsedag og dermed masser af turister med masser af bagage. Vi fandt ud af det vi skulle og vendte tilbage til børnene. I Split ligger resterne af et fint gammelt palads. Diocletians Palads. Under anden verdenskrig havde tyskerne desværre bombet en del af området, men tidens tand har selvfølgelig også gjort sit. Det var en flot oplevelse – på trods af varmen og mange mennesker. Game of Thrones sæson 4 har endvidere brugt paladset som lokation. Vi søgte skygge i en nærliggende park, hvor vi spiste en sandwich og studerede vores nyindkøbte badesko. Vi sendte en kærlig tanke til farmor som altid har været god for en badesko. Vi tog bussen tilbage og tog til vores egen strand. Dernæst aftensmad på terrassen, kortspil og aftenbadning. PS så blev pigerne tegnet i dag.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post68

En doven dag.

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Fri, July 07, 2017 20:29:27

Kastel Sucurac, Kroatien 07-07-2017

I dag har vi faktisk kun slappet af i vores eget nabolag. Morgenmad, strand, siesta på terrassen, kaffe og kage i byen, aftensmad, isdessert og aftendukkert. En doven dag, men bestemt god.

Det skal siges til vores forsvar at der har været virkelig varmt og på et tidspunkt troede jeg at Malene var gået i stå. Hun gik simpelthen så langsomt. Temperaturen har været omkring de 35 grader og ingen vind. Det skal vikingerne lige vænne sig til.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post67

Bustur til Trogir

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Thu, July 06, 2017 09:04:28
Kastel Sucurac - Trogir, Kroatien 06-07-2017

Så er morgenmaden veloverstået og jeg har fået lagt billeder op på siden. Internettet er ikke det bedste, men det fungerer. Det er ikke så glad for upload, men så må vi/I jo vente til der er plads på internettet. Nu står den på opvask og oprydning af lejlighed før vi drager afsted på bustur til Trogir.
Så er vi alle godt hjemme efter en god tur til Trogir. Vi hoppede på bus nr. 37 købte billetter og 35 minutter efter var vi fremme i Trogir. Trogir er endnu en flot gammel by med små smalle gader og fine gamle huse, kirker og borge. I Trogir var der andre end os og desværre også russerne. Dem kommer jeg aldrig til at elske - og slet ikke som turister. Men bortset fra russerne var det en fantastisk oplevelse for alle. Da vi havde vandret lidt rundt i byen hoppede vi på en båd som sejlede til én af Kroatiens gode strande, eller ihvertfald Trogirs. Okrug Gornji var navnet på byen som havde den fine "sand" strand. Det "sand", som det havde beskrevet var nærmere perlegrus eller små hvide skærver. Vores lokale strand har stort grus og Okrug Gornji havde mindre grus. Men sand bliver det først når vi får oldebørn.
Nettet driller...

Efter badning og lidt mere sol tog vi båden tilbage til Trogir. Pigerne tog en pause i græsset og jeg gik ind i borgen for at opleve sådan én. Det var en god oplevelse og jeg var glad for at jeg var alene. Sikkerheden var bestemt ikke i top og slet ikke hvis man hedder Asta. Vi gik videre ind i Trogir by og fandt et sted med is og kaffe. Dernæst vandrede vi videre rundt i de fine små stræder. Vi tog bussen hjem igen og gik på pizzaria. Efter maden gik pigerne til stranden og fik dagens sidste dukkert. Nu er der hygge på terrassen og jeg er sikker på at alle sover godt i nat. Måske med undtagelse af Asta som har fået 100 myggestik på benene, stakkel.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post66

Første hele dag i Kroatien

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Wed, July 05, 2017 20:39:12
Kastel Sucurac, Kroatien 05-07-2017
Vi havde store planer om at skulle stå tidligt op. Faktisk allerede klokken 06.00, så vi kunne stå klar til butikkerne åbnede. Kl 09.10 vågnede vi ved at Asta skrumlede rundt. Vores værelse var dejlig mørkt på grund af skodderne som er foran vinduerne. Så ingen havde registreret at det var blevet dag. Vi stod op og handlede ind i det lokale supermarked, samt hos de lokale som solgte lækre tomater og andre lækre råvarer. Vi kom hjem og fik scramled egg, pølse, brød, youghurt, juice og kaffe. Alt det blev indtaget på vores dejlige terrasse som vi er meget glade for.
Vi har været på stranden og er alle blevet lidt røde i kanten på trods af faktor 30. Vi tog hjem for at holde siesta ved middagstid og derefter gik vi på byvandring. Det er virkelig en smuk gammel by, hvor nogle af bygningerne er fra 1392. Der står et klokketårn fra 1600-tallet, hvor resten, altså den tilhørende kirke, blev bombet af det allierede under 2. verdenskrig. Nærmere bestemt i 1943. På klokketårnet er der en mindeplade hvor navnene på de faldne står. Byen minder mest af alt om scener fra en middelalderfilm eller Game of Thrones (der ER filmet flere af scenerne fra Game of Thrones i Kroatien). Vi spiste aftensmad på Kroatisk manér - Gullash. Alle kunne lide det, men Asta og Dagmar havde på forhånd valgt en sandwich. Næste gang har de lovet ikke at være så kræsne.
I morgen regner vi med at tage bussen til Trogir, hvor de efter sigende skulle have en lækker sandstrand. Lige nu sidder Malene og pigerne og spiller 500 og så er det vist snart godnat. Vi glæder os allerede til morgenmad på terrassen.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post65

Kroatien here we come..

Kroatien juli 2017Posted by Mads Stavnsbo Tue, July 04, 2017 16:04:59
Hamborg, Tyskland - 04-07-2017

Så blev det sommerferie og vi har valgt at tage udenlands i år. Valget faldt på Kroatien fordi der er varmt og rent økonomisk passer priserne til vores indtægt (læs: flere is for færre penge).
Vi sidder i dette øjeblik og venter i Hamborg lufthavn og er spændte på at komme afsted. Klokken er 16.00 og vi har været her siden middag. Vi kørte hjemmefra kl 07.00 fordi vi var bange for at blive fanget i motorvejsarbejde = timelange køer.
Men ingen køer til os - heldigvis! Vi har parkeret bilen et sted som hedder Park Point og vi troede at Volli blev låst inde, men nej, der var ikke plads til Volli som må overnatte i det fri, dog bag hegn og med kameraovervågning. Der var taxaordning fra parkering til lufthavn og det virkede rigtig fint, bortset fra at taxamanden var en smule distræt.
Vi kan godt mærke at pigerne er blevet store og er blevet rigtig gode til ventetiderne som vi byder dem. De er gode til at rejse og tager tingene ganske afslappet. Nu skal vi tjekke ind og jeg skriver videre når vi lander i Split som vi skal bo i den første uge.

Kastel Sucurac, Kroatien - 04-07-2017
Så er vi fremme i den lejlighed hvor vi skal bo i den næste uge. Et virkelig lækkert sted som kun adskiller os og havet med en lille vej. Malene har været heldig med sin booking - igen. Vi ankom en time senere end vi havde regnet med på grund af at vores fly var en time forsinket. Selvfølgelig lidt ærgerligt, men den time gik okay hurtigt. Vi blev mødt af Marina som ejer lejligheden og selv bor nedenunder os. Nu er vi her og har kun set omgivelserne ved skumringstid og det tegner til at blive en forrygende uge. Vi har en stor tagterrasse med bord, stole og hængesofa med havkig. Hvis vi kigger til venstre i morgen tidlig kommer vi til at opleve solopgangen. Vi glæder os til at besøge de lokale supermarkeder i morgen og jeg sidder og glæder mig til æg, solmodne tomater, brød og frisklavet kaffe på terrassen.