www.almapalma.dk

Hikkaduwa, Sri Lanka – onsdag d. 30/12 2015 – Dag 29 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Wed, December 30, 2015 10:53:32

Øv og buuh og træls. Nu er dagen kommet, hvor vi skal hjem.
Hold kæwer, hvor har det været en dejlig tur.
Mange tak Sri Lanka for denne gang.
Du vil blive savnet.

Vi har fået et andet værelse på et andet hotel. Heldigvis på nabogrunden, så der var ikke flyttestress.
Ellers har den stået på strand og en afsluttende omgang shopping.

Vi tager herfra Kl. 18.00 og så ses vi derhjemme.

Krammer fra alle os til alle jer!

• Comments(2)//www.almapalma.dk/#post62

Hikkaduwa, Sri Lanka – tirsdag d. 29/12 2015 – Dag 28 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 29, 2015 16:09:46

Vi stod tidlig op. Faktisk så tidligt, at vi skulle vente tre kvarter før morgenmaden var klar til servering. Efter morgenmaden tog vi til Hikkaduwa strand. Det var virkelig en god oplevelse. Der var fisk i alle mulige farver og størrelser. Lige ved strandkanten.

Efter at havde badet sammen med fisk, fodret fisk og filmet fisk, tog vi tilbage.

Efter badet tog vi til tsunamimuseet i Hikkaduwa. En meget meget nedslåede, men yderst rørende oplevelse. Museet var et hus med billeder og plancher på væggene. Hvad er en tsunami, hvordan opstår den og hvad er konsekvenserne. Konsekvenserne hang der tydelig bevis på, på væggene. Billeder af hærgede huse, togvogne, biler, mennesker. Her var ikke noget filter og vi fik det råt for usødet. Dog blev Dagmar og Asta skånet for billederne af alle de døde mennesker. I Sri Lanka døde 35.000 mennesker den dag.

Efter vi havde sundet os lidt tog vi til endnu en skildpaddefarm. Det var en god oplevelse og pigerne måtte løfte og ae de små nuttede padder. Herligt.

Et sidste stop var i en kryddeributik. Vi fik fyldt op med curryleaves, rosenkarry, chili, safran og kanel. Så nu kan vi lave lækker mad.

Vi troede, at vi kunne se den sidste solnedgang i dag. Det kunne vi også, lige indtil en stor sky kom og ødelagde oplevelsen. Men her er fint alligevel. Det er slet ikke til at fatte at vi allerede skal hjem i morgen. Det har virkelig været en dejlig og lærerig oplevelse for alle parter. Vi vil egentlig ikke hjem.

Vi spiste, efter pigernes ønske, på pizza restauranten. Vi fik pizza og Coufe Denmark til dessert. Coufe Denmark var is med chokoladesovs og hakkede cashewnødder.

I morgen tjekker vi ud kl. 11.00 og får et andet værelse stillet til rådighed indtil kl. 18.00, hvor vi bliver hentet af taxa. Vi flyver til Danmark kl. 01.30 Sri Lanka tid. Ca. 21.00 dansk tid.

• Comments(3)//www.almapalma.dk/#post61

Hikkaduwa, Sri Lanka – mandag d. 28/12 2015 – Dag 27 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 29, 2015 07:47:52

Internettet driller, så derfor gårsdagens historie idag.

Så oprandt dagen, hvor de tykke jyder skulle lege surferdudes. Der var en hel del betænkeligheder, før vi gik i gang, men de blev omgående gjort til skamme. Vi fik en kort intro på land og derefter blev vi sat i vandet, med hver vores surferguide. Det gik overraskende godt og pigerne lærte hurtigt at komme op på boardet. Dog røg vi flere gange i, end vi stod op. Men sådan er det jo med alt nyt. Øvelse gør mester.

Efter en god surferoplevelse fik vi at vide, at det vand vi surfede på, bestemt ikke var godt begyndervand. Længere ude i havet havde der virkelig også været store bølger og vi red på resterne af dem. Men pyt, vi har prøvet det og det var skidesjovt. Seje tøser! Senere på dagen kom et ”DANGER” flag op. Så bølgerne har ikke været til at spøge med i dag.

Efter surferlektionen fik vi morgenmad og dasede ved stranden. Vi tog over middag to tuktukker til Galle. Vi ville se Galle Fort. Det var en rigtig god tur og interessant at se, hvordan et fort bygget af hollænderne i 1663 så ud. Fortet er 36 hektar og har tre sider mod havet. Fra det 1700 århundrede og 200 år frem var Galle Fort hovedporten til Sri Lanka og var et vigtigt stoppested for både, der sejlede mellem Europa og Asien. Efter Briterne overtog i 1796 blev Colombo til hovedhavnen og Galle til nummer to. Under tsunamien i 2004 tog den nye by, udenfor fortet, stor skade, hvorimod den gamle by, indenfor fortet klarede det nogenlunde. Fortets mure, samt hollændernes effektive kloak og afløbssystemer, hjalp imod bølgen og da vandet skulle væk fra byen igen.

En rigtig god dag med masser af oplevelser.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post60

Hikkaduwa, Sri Lanka – søndag d. 27/12 2015 – Dag 26 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 27, 2015 13:34:13

Efter en rolig nats søvn til alle, stod vi op og gik til morgenbordet. De andre steder vi har boet var morgenmaden inkluderet, men her er et menukort og en tjener som mildest talt ikke fattede en hujede fis. Vi fik morgenmad og hoppede i de store surferbølger der er ved denne kyststrækning. Efter nogle timer gik vi en laaang tur, ifølge pigerne, omkring pynten for at se stranden på den anden side. Her så vi en samling stupide russere stå og løfte en sagesløs havskildpadde, de red på den og holdte fast i dens arme/vinger. Vi kunne ikke gøre noget, andet end at sende et ondt blik og lidt ryst med hovedet. Jeg tror faktisk at verden ville blive et bedre sted, hvis Rusland blev lavet om til National Park Russia. Hovedattraktionen er selvfølgelig en vodkastiv russer, der voldtager geder og stjæler kvinder.

Her har været overskyet i dag, men det har været en yderst behagelig temperatur.

I morgen, efter morgenmaden, skal pigerne og jeg have en surferlektion. Det er vi spændte på om vi kan finde ud af. Vi gør det om morgenen fordi bølgerne bliver større i løbet af dagen.

Men Hikkaduwa er et godt sted og stranden er fin. Til morgen hjalp vi, og en del andre turister, med at trække net ind. En sjov oplevelse. Desværre for fiskerne var der ikke meget i nettet, men de trak bare på skuldrene og arbejdede videre.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post59

Hikkaduwa, Sri Lanka – lørdag d. 26/12 2015 – Dag 25 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, December 26, 2015 11:24:47

Det er tsunamiday i Sri Lanka og flere holder en dag fri. I dag er det 11 år siden, at tsunamien ødelagde mange byer, menneskeliv, samfund og generelt natur i den asiatiske del af verden. Her, hvor vi er, skyllede vandet 6 kilometer ind i landet. Ret sindssygt at tænke på.

I nat var vi uheldige med at Dagmar og Malene måtte rende på toilet med opkast og dårlig mave. Vi passer ellers meget på med hvad vi putter i munden. Men de må have fanget et eller andet som mavserne ikke kunne tåle. Heldigvis kom vi godt frem og nåede at se skildpaddefarmen. Det er nærmere et skildpadde-jeg-redder-dig-sted. De er nogle mennesker, som prøver at redde, hvad reddes kan. Skadede skildpadder og uklækkede æg som mange af (de dumme) lokale graver op af sandet og prøver at sælge på det sorte marked. En skildpaddehun lægger ca. 100 æg, 3 gange om året, men alt for få får lov at overleve. Mange dør pga. mennesker og resten tager naturens gang sig af. På skildpaddefarmen var der forskellige bassiner, med forskellige størrelser og arter af skildpadder. De måtte helst ikke røres, men det var lidt sært at lade de mindste være i fred. Dog måtte vi gerne filme og tage billeder.

Det var ikke sjovt at tage afsked med det søde personale på Paradise Beach Resort i Mirissa. Det har virkelig været et fantastisk sted at bo. Lækker strand, gode snorklemuligheder, mange lokale, få turister. Det var bare godt.

Vores nye og sidste hotel, International Beach Hotel, bærer tydeligt præg af mange nationaliteter, højere priser og knap så hyggelig og personlig betjening og snak. Men her er fint og vi har fået et lækkert værelse. Stranden er rigtig god og der er gode snorklemuligheder.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post58

Mirissa, Sri Lanka – fredag d. 25/12 2015 – Dag 24 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Fri, December 25, 2015 12:05:00

Glædelig jul til Sri Lanka og til Danmark igen igen.

Vi vågnede i nat, eller omkring midnat ved noget værre spektakel. Jeg spurgte i morges den flinke tjener og han fortalte, at det var nogle skøre indere, der ville banke manageren for hotellet. Fordi deres aircondition ikke virkede. Det var heldigvis ikke kommet så vidt, men der var en lidt underlig stemning omkring morgenbuffeten.

Nå, men det er den sidste hele dag i Mirissa og det er helt vemodigt at skulle sige farvel til dette superhyggelige sted. De har virkelig været flinke og vi har haft vores egen strand. Eller tæt på.

Vi fik en Roti igen i dag og tog til den store Mirissa beach. Den kan pigerne godt lide. Vi lejede waveboards til alle tre og de muntrede sig og fik vandtæsk og sand alle steder. Så nu er alle mand (læs: piger) trætte.

I morgen tager vi til vores sidste stop inden hjemrejse til Danmark. Vi skal til Hikkaduwa, som ligger nær Galle (udtales: Gawl). Inden vi lander på vores nye hotel i morgen, gør vi et enkelt stop ved en turtlefarm (skildpaddefarm). Det glæder vi os til at se.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post57

Mirissa, Sri Lanka – torsdag d. 24/12 2015 – Dag 23 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 24, 2015 16:38:11

Så kom juleaftensdag og dermed også juleaften. Vi har glædet os til at pakke hinandens gaver op og startede dagen med en enkelt pakke. Som vi plejer.

I dag måtte pigerne bestemme hvad vi skulle spise og hvor vi skulle spise. Så efter dagens badning, tog vi til en ”italiensk” restaurant, hvor vi kunne få en pizza. Pizzaen var god, dog en kende til den salte side. Men salt er efter sigende godt til væskebalancen, eller noget.

Efter pizzaen ville pigerne have dessert på et Lavazza coffee hus. Endnu en kop god kaffe til fatter, islatte til mutter og pigerne fik jordbærmilkshakes og kage.

Efter madorgiet tog vi til Mirissa strand og pigerne badede det meste af eftermiddagen. Virkeligt rart at have fået så store børn, at Malene og jeg bare kan sidde på stranden og kigge på.

Da vi kom tilbage tog vi et bad og gjorde klar til gaverne. Virkelig gode og mange gaver.

Da vi havde fået gaver gik vi i restauranten og fik dessert.

I Sri Lanka er det fuldmånedag. Det er en slags helligdag, hvor flere butikker har lukket og de tager til templerne og fejrer det.

I Sri Lanka fejrer de jul den 25/12, så vi er lige en dag forud. Men så fejrer vi den bare to gange.
Rigtig glædelig jul til alle.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post56

Mirissa, Sri Lanka – onsdag d. 23/12 2015 – Dag 22 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Wed, December 23, 2015 15:07:39

Lillejuleaften i Danmark og dagen før fuldmånedag i Sri Lanka. Vi startede dagen med en tur ud at snorkle. Vi har været tidligt oppe, fordi en delegation af kinesiske støjsendere var ankommet til hotellet. De ankom allerede i går aftes og stranden var ét stort blitzlys. Men de er videre nu og det gør ikke noget.

Vi tog ind til et kendt Roti sted. Dewminis Roti. Kendt fordi det er med i Lonely Planet bøgerne. De kunne vi også sagtens se, da vi ankom. Der var hvidt af mennesker, men maden var virkelig god og billig.

Under snorkleturen i dag, var vi heldige, at se to skildpadder på samme sted.

Vi har, traditionen tro, spillet pakkeleg. Malene havde været ude at shoppe gaver og vi spillede med en terning som Alma havde kreeret. Det var sjovt, intenst og varmt.

Asta har gravet med de lokale børn. Det var hyggeligt og rart at ungerne hygger sig.

• Comments(2)//www.almapalma.dk/#post55

Mirissa, Sri Lanka – tirsdag d. 22/12 2015 – Dag 21 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 22, 2015 11:45:01

Afsted kl. 06.30. Vi skal på hval- og delfin safari. Vi blev hentet i Jeep og kørt til Mirissa havn. Her var allerede godt gang i sælgere og de handlende. Vi fandt vores båd. Sashimi hed hun, det samme navn som sushipusheren på Skovvejen.

Vi var tre grupper/familier af mennesker afsted, på denne store båd, så vi havde masser af plads. Vi valgte alle øverste dæk pga. den bedste udsigt. Så gik færgen fra land og vi kom hjem igen fire en halv time senere. I den tid fik vi oplevet delfiner og så flere hvaler. Vi fik dog ikke set den klassiske hvalhale forsvinde ned i havet. Men vi fik set en masse, som ingen af os havde oplevet før. En rigtig god tur for alle.

Da vi kom hjem fik vi meget sen morgenmad og tog en tiltrængt dukkert i havet. Pigerne var med ude at snorkle og de fik set en skildpadde i dag. Malene og jeg tog et par ture efterfølgende og fik set 6 skildpadder. Mirissa er et godt sted, hvis man vil se en havskildpadde. Tak hav.
Det nederste billede, er et billede af en pilrokke. Den var 15 meter fra land. Jeg tog billedet i behørig afstand, så jeg ikke lavede en Steve Irwin.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post54

Mirissa, Sri Lanka – mandag d. 21/12 2015 – Dag 20 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Mon, December 21, 2015 12:23:43

Fin morgenmad på hotellet. Det er altid lidt spændende, hvad de nye steder har at byde på. Bagefter ville vi ud at svømme og snorkle. Havet er 25 meter fra vores værelse, så der er ingen undskyldninger. Først i, sammen med pigerne og derefter tog Malene og jeg en tur selv. Vi ville lige ud at se lidt koraller og fisk. Lige med ét nappede Malene mig og ved siden af os kom en havskildpadde svømmende. Endelig! Vi svømmede efter den i et stykke tid, hvilket billederne måske også vidner om. Da vi kom tilbage, til pigerne, var vi helt høje over, at have set og svømmet med en havskildpadde. I morgen prøver vi igen og pigerne skal med.

Vi tog til Mirissa centrum og fik købt de sidste julegaver til hinanden. Vi fik en Rotti (en slags madpandekage) med daal (chili og karry krydret linsesnask – megagodt) og en frisklavet ananasjuice. De putter salt i deres juices hernede. Lidt underligt, men faktisk ok. Pigerne vil hellere have sukker frem for salt.

Bagefter tog vi til den store turiststrand i Mirissa og blev med ét rigtig glade for vores ”egen” strand. Men nu er stranden set og vi kan vinge den af.

I aften skal vi have friskfanget white butterfish med ris og nudler.

I morgen tidlig kl. 06.30 bliver vi hentet og så skal vi på delfin og hvalsafari. Bare rolig, der er redningsveste ombord. Men kryds gerne fingre for at vi får set en hale eller to.

Ps. Det øverste billede har fået lidt mere liv igennem Photoshop.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post53

Mirissa, Sri Lanka – søndag d. 20/12 2015 – Dag 19 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 20, 2015 15:12:04

Efter otte dejlige dage i Tangalle er vi taget videre til Mirissa, som er den sydligste by vi kommer til at besøge under vores ophold. På vej til Mirissa stoppede vi ved verdens andetsstørste Blowhole, Hummanaya. Det var der sgu ikke meget blæs i. Et blowhole er nærmest et naturligt springvand. Havvandet bliver bølget ind i klippen og dernæst bliver det skubbet op og sprøjtet ud – som man siger.
På stien til seværdigheden var der mange små butikker og handlende. Mest i fisk og frugt.

Vi ankom til vores hotel, eller Beach Resort. Faktisk hedder stedet: Paradise Beach Resort. Her er en rar atmosfære og ikke så mange tjenere og serveringsbakker. Men dem der er, er rigtig søde og effektive. Rart sted og meget billigt at spise i restauranten - herligt. I dag var der mange lokale og vi tror det er på grund af, at det er søndag. Og at naboen holder fest. Stor fest, med balloner og det hele.

Efter aftensmaden gik vi en tur langs stranden og fanme så, på vejen hjem, så vi en havskildpadde. Vi blev helt paf og ingen tog billeder. Men skjold og hoved var oven vande flere gange. Jeg lyver ikke, hovedet var på størrelse med en voksen mands knyttede hånd.

Efter en meget smuk solnedgang sluttede vi dagen og fjerde søndag i advent med dessert. Pigerne fik is og frugtsalat og Malene og jeg fik pandekage med banan og honning – og kaffe.

Kaffen her, er den bedste kaffe til dato, i Sri Lanka. Som Special Agent Dale Cooper ville have sagt: ”a damn fine cup of coffee.”

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post52

Tangalle, Sri Lanka – lørdag d. 19/12 2015 – Dag 18 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, December 19, 2015 09:45:15

Så er det sidste hele dag her i Tangalle og dermed også sidste hele dag på Eva Lanka Hotel. Her har været dejligt at være. Personalet er flinke og morgenmaden har været rigtig god. Vi har bestemt ikke manglet noget og hvis vi manglede noget blev det fixet i løbet af ingen tid. Der er en lille lokal kundekamp heromkring hotellet. På stranden er ”Beach boys”, som hotellet beskriver som tyvagtige og upålidelige. Men faktisk er det bare nogle unge flinke fyre, som prøver at få deres egne små virksomheder op at køre. De sælger, ligesom hotellet, mad, tuktukture, taxiture og diverse souvenirs. Men flinke, det er de. Rundt omkring hotellet kunne vi godt savne lidt flere af de hyggelige små butikker. Der er få ”restauranter”. Men der er et lille godt bageri, med egen brødbil. Malene og Dagmar var nede for at hente brød i går, men der var brødet ikke klart. De blev inviteret ind til naboen og Dagmar legede dåseskjul med naboens børn. Det er en hyggelig mentalitet, som vi kan lære meget af. De er meget hjælpsomme og gæstfrie.

Jeg var med Asta inde i Tangalle by, fordi Asta havde forelsket sig i en oppusteligt julemand. Derudover skulle jeg hæve penge til vores hotelregning. Dankortmaskinen er pt. gået i stykker.

145.000 Rupees skal vi af med for vores 8 dage her. Det svarer til ca. 6.800 D.kr. For det, har vi fået stor morgenmad hver dag, kørsel fra Yala til Tangalle, kørsel og safaritur til Udawalawa og tilbage igen, plus diverse snacks, mad og drikkevarer. Ret billigt at opleve og leve i Sri Lanka.

Nu tager Malene den sidste muslingerunde på stranden og pigerne har iPadtid i lobbyen. Lobbyen er det eneste sted med Wi-Fi.

Den tuktuk chauffør der kørte Asta og jeg frem og tilbage til byen var mega sur i telefonen på vej hjem. Da han havde lagt på, vendte han sig om, og forklarede storsmilende, at han var sur på sin kone.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post51

Tangalle, Sri Lanka – fredag d. 18/12 2015 – Dag 17 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, December 19, 2015 03:15:52

I dag tog vi afsked med familien fra Hillerød og Herlev. Det var hyggeligt så længe det stod på. Inden vi vinkede farvel, var Malene og jeg nede ved stranden for at snorkle. Der blev vi tilbudt at købe noget friskfanget hummer. Vi takkede nej, fordi skulle på tur. Et par minutter senere gravede hummermanden som besat i sandet. Han havde fundet en skildpadderede med æg. To æg. Det ene fik hans kammerat og det andet viste han til Malene og jeg. Det er ikke meget større end en golfkugle. Da han havde vist os ægget prikkede han hul i det og sugede indholdet ud!

Vi havde planlagt en tur til Udawalawa national park og blev hentet kl. 12.00. Efter halvanden times kørsel var vi fremme i Udawalawa. Parken er mindre end Yala national park og er mest kendt for sine elefanter. De var der, heldigvis, og nu har vi fået styret vores elefantlyster. Ved siden af nationalparken ligger elefantbørnehjemmet, hvilket vi også besøgte. De får mad og pleje. Bag et hegn står de troligt og venter på tur. Der kommer fem små elefanter op til mælkeslangen ad gangen og bagefter samles de med flokken. Turister og lokale stod bag et lille lavt hegn og kunne se til fra afstand. Sjovt at opleve.

Så gik turen hjem igen. Nu i mørke. Men heldigvis havde vi en god chauffør.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post50

Tangalle, Sri Lanka – torsdag d. 17/12 2015 – Dag 16 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 17, 2015 12:31:17

I dag var der buffet til morgenmad, så vi blev hængende længe. Efter morgenmaden ville vi ned at snorkle. Vejret har været tilpas skyet, så vi ikke blev brændt af i vandoverfladen. Dog er sigtbarheden i vandet ikke så god pga. af, at der er meget strøm og overskyet. Pigerne så to blæksprutter, men så heldige var Malene og jeg ikke. Vi ledte, men uden held.

Vi havde, sammen med den anden danske familie, bestilt fisk, ris og nudler på stranden.

Asta har mødt en pige, India, fra Herlev. India var med til at spise, fordi de skal rejse videre i morgen.

Maden på stranden var rigtig lækker. Helgrillet tunfisk, hvidløgsris og tilpas krydrede stegte nudler, og der var rigelig mad til alle.

Nu er Malene og Dagmar gået efter brød. Asta leger med India og Alma hænger ud i lobbyen med Jasmin. Det her driverliv er faktisk slet ikke så tosset.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post49

Tangalle, Sri Lanka – onsdag d. 16/12 2015 – Dag 15 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Wed, December 16, 2015 14:19:01

I nat vågnede Alma, fordi det dryppede fra loftet og ned i hendes seng. Vi har haft et meget voldsomt tordenvejr med lyn og regn. Man kunne knap nå at tælle til to kasser øl, før braget kom. Det er det vildeste tordenvejr, som jeg til dato har oplevet. Det var vanvittigt høje drøn. Uden at lyve, så rystede vinduerne i huset. Vild ting.

Vi stod op og Almas heksemedicin lader til at virke. Heldigvis.

Det har været gråvejr det meste af dagen, så vi har taget den med ro. Der er dukket lidt flere rejsende op på hotellet, men det er ikke voldsomt mærkbart. Vi blev lidt rastløse over middag og besluttede at se havnen i Tangalle. Det var en god tuktuktur. Vi kører i to tuktukker i karavane pga. at vi er fem. Trafikken i Sri Lanka lærer jeg aldrig at holde af. I særdeleshed er busserne de rene psykopater, fordi de kæmper om at komme først frem til kunderne i vejsiden. Dyt og pedalen i bund.

Havnen var en god oplevelse og vi så en masse fine gamle fiskekuttere og mænd der handlede med deres fangst. Efter havnen fandt vi et sted at spise, og derefter tog vi i supermarked og provianterede.

Til aften tog pigerne en aftendukkert i poolen og snart er de klar til at hoppe i seng. Solen er væk kl. 18.00 og vi er blevet lidt nogle gamle høns under dette ferieophold. Vi følger solen, tidligt op og tidligt i seng.

PS. Hvis du én gang har fodret et egern, så har du en ven for livet.
PPS. Hvis du glemmer et stykke pølse, som egentligt var til eremitkrebsen Zita, så har du myrer på terrassen.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post48

Tangalle, Sri Lanka – tirsdag d. 15/12 2015 – Dag 14 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 15, 2015 11:16:04

Dagen i dag er gået med lidt mere sygdom. Denne gang er det Alma der hænger i bremsen, så Malene, Asta og Dagmar var i tuktuk til det lokale supermarked. Der sælger de også antibiotika, herligt land.

Ellers er her dejligt vejr og vi har snorklet. Asta har fået en eremitkrebs. Hun hedder Zita og bliver luftet i sandet to gange om dagen.

Mens pigerne var i Poolen har Malene og jeg fodret de lokale egern, Egern DD.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post47

Tangalle, Sri Lanka – mandag d. 14/12 2015 – Dag 13 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Mon, December 14, 2015 07:33:08

Efter en heldigvis rolig nat, stod vi alle op og gik op for at spise morgenmad. Alle er tilsyneladende friske igen. I dag daser vi bare, snorkler lidt og hænger ud ved poolen.Det er saltvandspools og de pumper frisk havvand i dem hver dag, lækkert. Vi har næsten det hele for os selv, fordi turistsæsonen først for alvor starter d. 15/12. Vi krydser fingre for at knap så mange finder Hotel Eva Lanka. Her er virkelig dejligt at være. Dog er der ved stranden nogle insisterende tuktuk og tur sælgere. Men de ved efterhånden, at vi bare vil ligge i fred og ro. Havet ved vores hotel er lidt brusende, men man kan sagtens bade og snorkle i det. Korallerne bærer stadigvæk præg af tsunamien i 2004, der smadrede det hele dengang. Men de er på vej. Vandet er en smule uklart pga. bølgerne, men vi får set fisk, søpindsvin og søpølser. Desværre ingen skildpadder, endnu. Skildpadderne er der også bedre muligheder for at se det næste sted som vi skal være. Så vi venter og håber.

• Comments(2)//www.almapalma.dk/#post46

Tangalle, Sri Lanka – søndag d. 13/12 2015 – Dag 12 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 13, 2015 12:38:23

Aaaaah, hvilket et dejligt sted at vågne. Hotel Eva Lankas lagner, hovedpuder, senge er virkelig gode og med aircondition går alt op i en højere enhed. Alle pigerne har fået en seng hver og vi har fået en dobbeltseng. Det er luksus. God morgenmad med højreomservering og fire slags æg: omelet, spejlet, scrambled eller kogt. Selvfølgelig toast, men denne gang var der også et lille stykke kage med.

Omgivelserne er virkelige fine og meget behagelige at være en del af. Der er en god atmosfære på hotellet og da vi først rejser herfra d. 20/12 er det heldigt, at her er godt at være.

Desværre er Dagmar og Asta blevet lidt syge over natten og kaster lidt op i dag, men vi håber at det er bedre i morgen. De har i hvert fald valgt det bedste sted til at være syge på. Det havde ikke været rart på krybtoilettet.

Til morgenmaden mødte vi et andet dansk par med to børn. De skal lige som os rejse en måned. De er rigtig flinke og børnene kommer godt ud af det sammen.

I dag har vi for første gang badet og daset – sådan rigtig. Det er tiltrængt for alle parter. Vi sætter virkelig stor pris på havet og stranden. På stranden er der et lille sted, en slags café, bygget af trærester og med palmetag. Der spiste vi vores frokost i dag sammen med den anden familie. Rigtig hyggeligt og superlækker fisk, ris og pasta.

Resten af dagen går vist med syge unger og med at læse og langt om længe få opdateret bloggen.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post45

Tangalle, Sri Lanka – lørdag d. 12/12 2015 – Dag 11 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 13, 2015 12:37:06

Så skulle vi prøve safari i Sri Lanka. Uret ringede 05.10 og ud sprang vi alle friske – eller næsten friske. Vi tog af sted med en morgenkurv, som de flinke mennesker på Camp Teru havde pakket til os. Da vi holdte i køen og skulle ind fandt jeg ud af, at min tegnebog var tom? Vi havde lige hævet en masse penge og nu var de væk?! Der måtte have været én inde og negle vores penge, mens vi sov. Øv, men heldigvis har vi ikke hørt eller set noget og pigerne virkede nærmest ligeglade. Dette er årsagen til, at vi allerede er i Tangalle. Vi havde fået nok friluftsovning efter ét døgn. Der var endvidere rigtig mange kryb, som vi godt kunne undvære til aftentoilettet. Nå, men tilbage til safarien. Den var god. Vi fik set en masse fugle, krokodiller, fugle, bøfler, fugle, leguaner, fugle, fugle, fugle og endelig fik vi set elefanter. Vi havde næsten mistet håbet, men så på den sidste strækning lykkedes det. Dejlig tur, men megabumpende var det. Da vi spiste vores morgenmad, var der alt for meget. Så vi spurgte vores safarichauffør og de ikke ville have resten. Så var der fest. Pludselig stod 10 sultne chauffører og guffede resten af vores morgenmad. De smilede og vinkede og vi fik billige point.

Efter safarien tog vi tilbage til vores hotel eller camp. Vi fortalte, at vi ville tjekke ud pga. nattens tyveri. De var meget kede af situationen og uforstående over det der var sket i nattens mørke. Jeg fik bossens boss i røret og han spurgte om jeg ville anmelde det til politiet og sætte en efterforskning igang – jeg takkede nej. Vi har efterhånden fundet ud af, hvor korrupt politiet i Sri Lanka er. Vi ville bare videre.

Nu er vi ankommet til Hotel Eva Lanka. Et hotel i meget fin stil og sikkert alt for dyrt til os. Men vi tager chancen. Til aftensmaden havde vi, Malene og jeg, bestilt lidt seafood. Ind kom et kæmpefad med tunbøffer, krabber, krebs, blæksprutte og rejer, kæmperejer. Men der er pools og tæt til en lækker strand. Det skal nok gå.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post44

Yala, Sri Lanka – fredag d. 11/12 2015 – Dag 10 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 13, 2015 12:35:57

Min 40,5 års fødselsdag.

Vi blev hentet af Rupa som kørte os til Yala. En meget behagelig tur, med næsten ingen trafik.

Vi ankom til Camp Teru, som viste sig at være et meget smukt sted. Stedet kan beskrives som et glansbillede af en savanne, bare i mindre format.

I morgen, kl. 05.30, skal vi på Jeepsafari i Yala nationalpark, det glæder vi os til og er spændte.

Dagen i dag er gået med tuktuktur i banken (15 km frem og tilbage) og gåtur til den mest fantastiske strand, med muslingeskaller og konkylier. Der har været høj sol i dag og Alma og jeg var lidt i vandet. Der er seriøs strøm i vandet på denne strand, så vi nøjedes med at soppe. Vi turde ikke andet, med de store bølger der kom. Men vandet er lækkert og det regner ikke.

I vores have er der påfugle, aber, firben, flagermus og alle mulige andre dyr. Her er virkelig smukt. Det hus, som vi bor i, er åbent i det ene side. Eller det vil sige, at man kan rulle nogle kæmpepersienner for, hvilket vi har gjort, efter første besøg af en flagermus.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post43

Ella, Sri Lanka – torsdag d. 10/12 2015 – Dag 9 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 10, 2015 13:12:49

Tidligt op og opleve Ella by, by morning. Vi skulle til Little Adams Peak. En udsigtspost og klippe. Vi stod desværre op til regnvejr. Det regner en del heroppe i bjergene. Her hvor vi bor, er vi 1100 meter over havets overflade. På turen hertil, var vi oppe på 3900 meter over havets overflade. Så Himmelbjerget er ikke så vildt som vi gik og troede. Vi nåede til tops, dog drivvåde. Vi håbede på opklaring, men den kom først til eftermiddag. Men vissevasse. Vi tog turen i stiv arm og pigerne lod sig ikke påvirke af den silende regn. Heldigvis har vi varmen med os. Der var en virkelig smuk udsigt fra toppen og der var den klassiske sten, som man kun sidde på, dog med et meget stort frit fald under sig. Så det havde ingen af os lyst til. På vej op (og ned) gik vi forbi themarker og theplukkere. De knokler virkelig for føden – det gør alle i Sri Lanka.

På vej ned igen gjorde vi stop på et hotel der hedder 98 Acres. Et meget fint sted, næsten for fint til fem regnvåde jyder, som blot ville have the og Cola.

Da vi kom tilbage til Tea Garden Hotel, bød chancen sig for, at fatter kunne prøve en omgang ayurvedisk massage. Det er en traditionel massageform og meget behagelig. Jeg fik en time for 100 danske kroner eller 2000 Rupees.

Efter det, indhentede jeg pigerne og så var der dømt drivertid i Ella.

I morgen er der afgang til Yala naturreservat. Det glæder vi os alle til. I reservatet er der mulighed for at opleve elefanter, bjørne, hyæner, krokodiller, leoparder og mange andre dyr. Vi krydser fingre for at se lidt af hvert.

Ella Har været en fin lille by at være i. Vores tre dage har været meget passende og nu glæder vi os til at se noget mere af Sri Lanka.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post42

Ella, Sri Lanka - onsdag d. 9/12 2015 – Dag 8 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Wed, December 09, 2015 16:10:09

Tillykke til mormor Inger fra alle os i Sri Lanka. Vi har fejret mormor Ingers fødselsdag med shopping, en bustur til Rawana Falls - et kæmpe vandfald, set Ella togstation og en tur på det lokale frugt og grønt marked. Selvfølgelig har vi også fejret mormor Inger med milkshake og kage. Tillykke fra alle os.

Busturen var fanme tosset. De er virkelig ikke raske, med de hastigheder de presser sådan en bunke jern op på. Ind og ud af hårnålesving og en dytten i uendeligheder. Herlig tur, faktisk. Det var godt at prøve og pigerne var fuldstændig ligeglade med at sidde tæt og ræse derudaf. Vandfaldet var virkelig flot. Vi havde taget badetøj med, fordi vi havde fået at vide, at man kunne bade på et af vandfaldsplateauerne. Men nej, de havde taget fusen på os – vi skulle i hvert fald ikke op af den ufremkommelige vej. Næ, nej.

Hvad shopping angår, har vi trukket et navn hver og har fået 1000 rupees. 1000 rupees er 50 danske kroner. Det navn, som vi hver især har trukket, skal vi købe en julegave til. God spas.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post41

Ella, Sri Lanka - tirsdag d. 8/12 2015 – Dag 7 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Tue, December 08, 2015 16:01:52

Så er vi lige landet på Tea Garden Hotel i Ella. En hel dag, fra kl. 08.00 til kl. 18.30, i bil/minivan (Nissan). Vi havde den flinkeste chauffør som var et levede bevis på, at nogle Sri Lankanere evner at køre pænt og fornuftigt – tak for det! Vi sagde farvel til den søde familie i Sigiriya. Asta havde vundet moderens hjerte og var med hende ude at handle. Hun fik en hat, en nøglering og en Fanta. Jeg fik slet ikke taget billeder af de rare mennesker, men det må jeg huske til næste gang vi møder nogle til albummet.

Før afgang, i dag, fik vi at vide, at der ville være tre stop på vejen. En ædelstenbutik, et restaurantbesøg og en tur til en theplantage, samt thefabrik. Så startede turen igennem landskabet. Op ad bjergveje. Ned ad bjergveje. Op ad bjergveje og så videre og så videre. Men landskabet er for vildt. Palmer med eller uden kokosnødder. Avocadotræer, teaktræer, eukalyptustræer, vandfald i massevis, aber, hunde, køer, heste, mennesker, boder med alt muligt ragelse og frugt og grønt. Vi kørte igennem en masse byer som jeg ikke lige har overblikket over. Men de bliver tegnet ind på en kort når vi kommer hjem. Mange byerne sænkede vores rejse, fordi trafikken var meget tæt. Hele dagen har det regnet, så det har været en perfekt dag at rejse på. Chaufføren fortalte, at det også var bedst at rejse i bil frem for tog når det regnede. Den rute togene kører er klart bedst i godt vejr, fordi der er tæt tåge i bjergene. Tågen gør, at man ikke kan se alle de flotte scenarier. Det fik vi også en klar fornemmelse af i bilen. Når man kørte op ad bjergene kunne man se tågen ligge som en dyne under os.

Ædelstenbutikken var kæmpestor og vi startede med at se en film om, hvordan de fandt stenene. De bygger en mine af tømmer og blade. Derefter begynder de at grave ud i små flettede kurve, som bliver hejst op. Derefter sigtes gruset og jorden meget omhyggeligt – ligesom når man finder guld i Djurs sommerland. Meget fascinerede, at denne proces nærmest kun bliver udført med naturmaterialer eller hvad der lige er ved hånden. Efter filmen, så vi hvordan stenene blev bearbejdet, slebet og pudset. Der var ametyster, rubiner, kvarts, smaragder og meget andet grus som jeg ikke kan huske navnet på. Dernæst skulle vi en efterhånden obligatoriske tur i shoppen. Vi købte ikke noget, fordi stilen matchede det østeuropæiske segment bedre.

Restauranten vi besøgte var virkelige fin. Man kom ind i deres lobby og derinde var der kamin og rulleborde med spiritus. Store lænestole og vi tænkte, at det var et sted over vores budget. Men nej, priserne var de samme som de andre steder vi har spist. Selve stedet vi spiste, var et stort, aflangt og højloftet rum med et kæmpe panoramavindue ud mod theplantagerne. Dejlig oplevelse.

Vi kørte videre og kom efter et par timer til Mackwoods theplantage, hvor vi blev vist rundt og sluttede i caféen med the og chokoladekage. Vi så, hvordan theen blev tørret og bearbejdet. Fem kilo theblade bliver til et kilo færdig the.

Nu smider vi os (kl.20.30) og slapper af.

• Comments(3)//www.almapalma.dk/#post40

Sigiriya, Sri Lanka - mandag d. 7/12 2015 – Dag 6 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Mon, December 07, 2015 13:34:55

Efter morgenmaden tog vi til templet i Dambulla. Inden vi nåede templet, var vi på besøg på et stof/batik/stofmaling værksted/butik. Meget interessant at se, hvor lang tid de er, om at producere noget, som de færreste vil vise sig i derhjemme. Malene købte en lille fugl på stof, som vi kan ramme ind når vi kommer hjem. Så var det tempeltid. Endnu en del trapper som skulle forceres og her er meget varmt og fugtigt – en herlig kombi. Da vi kom til toppen, så vi det fine tempel som delvist er hugget ind i klippen. Meget fint og nydeligt. Vores sandaler skulle vi stille et stykke før indgangen, så inden beskidte sko i området. Der var rigtig mange aber og det var fedt for børnene, som fodrede dem igennem hegnet. Da vi kørte hjem tog vi forbi en Herbal Garden. Men inden Herbal Garden stoppede hotelfatter ved vejkanten og bød os på en frisk kokosnød og mango. Rigtigt lækkert på en varm dag. Kokosnødden blev hugget åben i toppen og i med et sugerør. Efter kokossaften var drukket, blev nødden delt i to, så man kun spise den friske kokos. Meget lækkert.

I Herbal Garden fik vi en rundvisning og så kakaobønner, frisk vanille, sandeltræ m.m. De brugte de forskellige urter og planter til alle mulige cremer og salver. Hårfjerning, åreknuder, kolesterol og hårtab. Med andre ord – de havde en kur mod alt. Efter rundvisningen blev vi sat på en bænk og fik massage på hovedbund, skuldre og ben. Til massagen brugte de forskellige cremer, så vi kunne prøve effekten af dem. Massørerne fik en skilling for deres behagelige arbejde, det var proceduren. Efter massage blev vi guidet ind i shoppen, hvor vi købte et par salver. Det er sidste dag her i Sigiriya, så vi gik en tur i lokalområdet da vi kom hjem. Bagefter sad vi på terrassen og nød en kop the og et nyindkøbt brød fra brødtuktukken. Brødtuktukken fungerer ligesom Hjemisbilen – den spiller bare Für Elise, meget hyggeligt.
I morgen skal vi på en 7 timers køretur til Ella. Det var der, at vi skulle have været med tog. Men det bliver ikke i denne omgang.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post39

Sigiriya, Sri Lanka - søndag d. 6/12 2015 – Dag 5 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sun, December 06, 2015 11:42:10

I dag skulle vi bestige Sigiriya Rock (Lions Rock). Vi stod op og spiste morgenmad kl.07.00 og begav os derefter til stenen/bjerget. Det var godt at vi var tidligt ude fordi på vej ned var der trængsel på de små trapper. Turen der op var en flot oplevelse, med den vildeste udsigt ud over alt i grønt. Trappetrinene var små de fleste steder og vekslede mellem stenhuggede og jernsmedede trin. Der var smalle passager og brede plateauer. En virkelig fin oplevelse. Vi fik liiidt sved på panden og højdeskrækken blev på visse passager vagt til live. Da vi kom ned mødte vi en slangetæmmer med en Cobraslange og en Pythonslange. Han fløjtede for Cobraslangen og Pythonslangen havde pigerne om halsen på skift, Asta var selvfølgelig den første til at prøve. I slutningen af turen var vi inde på Sigiriya Rock Museum. Det bød på et view igennem tiden. På toppen af klippen har der været et tempel – meget fascinerende, da der dengang nok ikke har været en nogenlunde komfortabel vej til toppen. De kunne nogle tricks dengang. Det viser sig, efter nærmere research, at der har været et almindeligt bjerg med jord og sager. Efter templet er blevet opført er den kæmpesten under bjerget gravet frem – og vupti havde de en kæmpesten med et tempel på. De tempelrester der er nu, minder om resterne af Kalø slotsruin eller Hammershus.

Nu er vi tilbage på hotellet og skal have mad. Kl. 14.00 har hotelfatter arrangeret en elefantridetur.

Vi har besluttet, at vi dropper vores togtur, da det indebærer en enkelt overnatning i Kandy. Blot for at stå op og booke en billet – hvis vi er heldige. Hvis vi er heldige, med billetten, er det til 3. klasse, hvor vi måske skal stå op i toget i 7 timer. Så det bliver ikke i denne omgang, med alle vores børn og bagage. Så det bliver med stor bil igen.

Så har vi været på elafantryg. Zeeta hed hun og var 13 år gammel. Malene og jeg fik en kende grim smag i munden, da vi så kæderne om dyrets hals og ankler. Vi besteg Zeeta via en platform 3 meter oppe i luften. En ad gangen blev vi placeret i jernkurven på dyrets ryg – ikke den bedste rejseform, med dog sjovt at prøve. Vi fik den udgave der kunne gå på vej og ned i en sø og op igen og tilbage. Drikkepenge, selvfølgelig, til domptøren og drengen der tog billeder. Derfra tog vi videre til en lokal træskærer og pigerne fik en træelefant hver, det er jo 2. søndag i advent. Derefter så vi et andet træskærersted, knap så charmerende. Det var stort og alt kunne sendes til DK – så vi har købt en hængesofa til 400.000 rupees, ca. 20.000 danske kroner – nej, det er løgn, det har vi ikke. Men træskærerbossmanden kunne ikke forstå, at vi takkede nej. Resten af dagen slapper vi af og i morgen tager vi til byen Dambulla og ser deres templer og sager.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post38

Sigiriya, Sri Lanka - lørdag d. 5/12 2015 – Dag 4 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, December 05, 2015 13:18:53

Så fik vi pakket og kom af sted fra ninjaen, den lydløse morgenmadsmand. Vi fik sagt pænt farvel og lettede i en Nissan Kæmpekasse. Fem timer på veje der får tårer frem i enhver asfaltarbejders øjne. Det er imponerende kørsel som de Sri Lankanske køretøjer bliver udsat for. Så på med selen og en lille bøn til hvem der end vil hjælpe. De kører stærkt og tæt. Ind og ud mellem hinanden, men med en forståelse og hensyntagen til hinanden. Det fungerer.

Lidt ris info: Ris dyrkes og høstes ca. 3 -4 gange om året og der er to sorter i Sri Lanka, hvide og røde ris. De er klassificeret i fem kategorier. Selve risplanten gror i vand og risen kommer ligesom frø på en solsikke – bare uden solsikke.

Vi fandt vores nye sted – Sinhagiri Villa. Et meget smukt beliggende familiehotel, med den fineste have og mulighed for påfugle. Vi har udsigt til Lions rock (Sigiriya Rock), hvilken vi skal op på i morgen. Den ligger 10 minutters gang fra vores hotel. I Negombo havde vi et hus med tre værelser. Her har vi to dobbeltsenge, så det bliver ligesom når vi camperer – herligt.

Vi har lige været henne for foden af Sigiriya Rock og der er ikke langt. Gæt engang hvem der var dagens vinder af et abeoverfald? Nemlig, Asta. Hun havde lige fået en is og det kan aber åbenbart godt lide. Så der kom én , to og lige pludselig var der 15 aber rundt om os. Rimelig røveriske og ligeglade med en stakkels isglad pige fra Danmark – så isen måtte i grøften.

Beklager at der mangler lidt billeder - men internettet er ikke toptunet.
Nu med lidt billeder, dog uden påfugle - men HAR set dem!

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post37

Negombo, Sri Lanka - fredag d. 4/12 2015 – Dag 3 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Fri, December 04, 2015 15:54:34

Kl. 05.15 blev vi vækket af Haddaway (læs: vækkeur). Udenfor stod vores Tuktuks klar, samt morgenmadsmanden for at pege os ind i køretøjerne. Alma, Asta og Malene i den ene og Dagmar og jeg i den anden. Afsted det gik i den mørke og lune morgenstund. Vi ankom til fishmarked, hvor mange lokale sælgere og handlende allerede var i fuld gang. Markedet starter kl. 03.00 og slutter ca. kl. 07.00. Vi var der kl. 05.45 og nåede at opleve en masse forskellige fisk, tun og hajer. Derudover var der alt i blæksprutter og skaldyr. Asta nåede at træde et stykke fisk ind sine sandaler og vi andre gik rundt i en blanding af fiskeblod og smeltevand fra is. Efter vi havde set det hele vendte vi tilbage til huset. Samtidig begyndte regnen, som har været en fast følgesvend hele dagen. Da vi kom hjem tog vi en lur og endnu engang blev vi pinligt berørt over vores opførsel overfor morgenmadsmanden. Vi havde aftalt morgenmad kl. 09.00, men sov vist lidt over os. Ved et tilfælde var Alma oppe og så manden sidde ude på terrassen. Hun lukkede ham ind og vi fik morgenmad. Vi har dovnet en del i dag pga. regn, så da opholdet kom til eftermiddag gik vi en sidste tur i lokalområdet. Vi var til et lille julemarked og nede at sige farvel til stranden. Negombos strand er nok ikke den bedste strand vi kommer til at møde, men Negombo har været et godt sted at starte og få skuldrende ned.

Vi er desværre i tvivl om vores togtur fra Kandy til Ella kan lade sig gøre, fordi vi skulle have booket i bedre tid. Men vi har nogle følere ude og ellers skal vi nok komme frem på anden vis.

Til aften kom morgenmadsmanden sammen sin lille datter på 6 år. Asta og pigen legede en halv times tid og de voksne prøvede at snakke. Morgenmadsmandens engelsk er ikke det bedste, men det var hyggeligt at få besøg af en lokal.

I morgen går turen videre til Sigiriya og turen dertil foregår i en bil med chauffør som vi har booket. Internettet er ikke det bedste i dag, så derfor måtte jeg vente lidt med at opdatere bloggen.

I Negombo er der mange små hyggelige supermarkeder og bagere – det eneste man behøver er et skur og vupti har man en blomstrende butik.

Her er rart!

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post36

En bette temmelig hurtig redigeret video fra dag 2. Negombo

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 03, 2015 17:28:41

Kopiér det ovenstående eller højre klik og "ÅBN URL" og der kommer en lille film på youtube.

PS. Til dem der kan finde ud af det, så vælg den bedste opløsning på youtube.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post35

Negombo, Sri Lanka - torsdag d. 3/12 2015 - Dag 2 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Thu, December 03, 2015 15:55:53
Efter en dejlig nats søvn, dog med kraftig regn og torden, stod vi op til morgenmad og solskin. Pigerne var i poolen og derefter tog vi til stranden. Nu i badetøj. Det er en dejlig strand, dog er vandet en kende brunt. Luft og vand temperaturen var og er meget behagelig. Sælgerne kom igen forbi, men nu var vi blevet en dag klogere.. Vi oplevede, at midt i solen begyndte det at regne. De Sri Lankanske mænd er ikke ret store, men det er deres regndråber til gengæld. Da vi spiste, på Dolce Vita, et hyggeligt sted ved stranden, kom vores morgenmadsmand løbende. Han var våd af havvand og sagde at han havde en båd. Vi havde ikke aftalt noget om en båd - troede vi?! Derfor havde vi også glemt alt om ham, da vi igen så ham på vej hjem mod villaen. Der kom den stakkels lille mand slæbende med en 3-mands gummibåd og pagajer ud over det hele. Vi blev ærlig talt lidt flove, da manden ville os det så godt. Han ville ikke lade os slippe for en tur i båden, så vi fulgte med ham hjem - troede vi! Han førte os om til en kanal som ikke lå langt fra vores villa. "Kom, kom" sagde han og denne gang kunne vi ikke tillade os at "stikke af". Der kunne kun være tre i gummibåden så det blev Asta, mig og den insisterende morgenmadsmand - nu kaptajn på egen gummibåd. Vi sejlede et par hundrede meter på kanalen, hvor vi så isfugle og en enkelt varan, som var på rov i en lokal families fiskenet. Derudover flød der lidt bleer og andet guf rundt. Da vi kom tilbage hang resten af familien ud med nogle søde og meget grinende børn. De grinede af den store hvide mands sko og hans mudrede buksebag. Søde mennesker.
Vi kom hjem og havde siesta og tog derefter til stranden for at få aftensmad og se solnedgang. Desværre var solnedgangen aflyst på grund af skyer. I morgen tidlig (kl. 05.30) skal vi til fiskemarked i Negombo. Ps. Idag lærte vi at strømmen ryger en gang i mellem - så idag var store generatordag.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post34

Negombo, Sri Lanka - onsdag d. 2/12 2015 - Dag 1 i Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Wed, December 02, 2015 15:30:38
Så er vi landet og er kommet godt frem til vores første stop i Sri Lanka. Blue Villa Hotel i Negombo. Turen hertil gik smertefrit, især med metro til Kastrup (Tak for jeres insisterende råd Annemette og Mikkel). Fra Kastrup til Qatar var alt luksuriøst og yderst behageligt. I Qatar var ventetiden en smule lang, men vi boardede næsten til tiden og kom ind i et karrylandskab af en flyver. Vi så film og sov lidt på skift, men meget søvn blev det ikke til - men så'n er wrestling!
Vi kom en time for sent til den aftalte afhentningstid pga bagagespænding - vi var en smule nervøse for om vores bagage var blevet i Qatar. Men alt klappede og vi fandt vores flinke chauffør. Hvis de kørte heftigt i Thailand, så kan de Sri Lankanske heste virkelig også komme frem på et stykke asfalt - og alle helst på samme tid og i samme retning. De kører i den falske side!
Vi kom frem og fik morgenmad og derefter en velfortjent lur som ingen ville vågne op fra. En kende groggy tog vi til stranden og så hvad den havde at byde på. Ingen var i, men vi havde heller ikke badetøj med. Det havde vi brugt i badekaret (læs: pool) på vores villahotel. Vores villahotel er forresten vores eget hus, hvor der kommer en flink mand og laver morgenmad til os og ordner vores senge. Så vi er overladt ti os selv og hinandens selskab. Men det var også formålet med at tage afsted.
Sri Lanka er et virkeligt pænt sted på jorden. Landet er 1,5 gange større end Danmark og så bor der 20 millioner mennesker - jeg håber ikke at alle hopper på én gang. Menneskene vi er stødt på idag er meget venlige og hjælpsomme. Der er også nogle andre yderst venlige og hjælpsomme mennesker som vi har mødt idag. De vil faktisk gerne være vores bedste venner og have vores hjælp til at brødføde deres familier eller købe deres varer eller udflugter - dem er der mange af! Så nejhatten er en vigtig rejsemakker. Nej tak!, NEJ TAK!, nej, NEJ, NEEEEEEJ TAK, NEEEEEEEEEEIIIIJJJJ. jo, jeg kan godt! - måske det virker bedre på engelsk - note to self.

• Comments(3)//www.almapalma.dk/#post33

Vores rute

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, November 28, 2015 12:28:48

Kopier linket ind i et nyt vindue..

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post32

Aarhus - Kbh - Qatar - Sri Lanka

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, November 28, 2015 11:52:33
På mandag starter vores familierejse til Sri Lanka. Vi glæder os og er ved at have styr på pakkelisten m.m.
Vi drager, med DSB, til Kbh d. 30/11 2015 kl 18.30.
D. 1/12 flyver vi fra Kastrup til Qatar og derfra videre til Colombo, Sri Lanka.
D. 2/12 Lander vi i Colombo, hvor vi bliver hentet og fragtet til vores første ophold i Sri Lanka. Vi skal bo på Blue Villa Hotel i Negombo.

D. 5/12 drager vi mod midten af Sri Lanka, Sigiriya, nærmere bestemt Sinhagiri Villa.

Efter Sigiriya, d. 8/12, har vi nogle dage hvor vi ikke har booket steder at sove, men regner med at tage den kendte togtur fra Kandy til Ella.

D. 11/12 tjekker vi ind på Camp Teru i Yala. I Yala er et af Sri Lankas store naturreservater.

D. 14/12 tager vi til Tangalle, Hotel Eva Lanka.

Fra d. 20 - 26/12 skal vi bo i Mirissa, Paradise Beach Resort. I Mirissa skal vi holde jul og på hvalsafari.

D. 26/12 - 30/12 skal vi være i Hikkaduwa, hvor vi håber på at svømme sammen med et par skildpadder.

Her er et kort over Sri Lanka.

Vi skal primært være i syd-vest området på grund af årstiden - der er gang i monsunen i nord-øst.

• Comments(0)//www.almapalma.dk/#post31

Så er der snart afgang til Sri Lanka.

Sri Lanka december 2015Posted by Mads Stavnsbo Sat, October 24, 2015 14:51:46
Til december drager vi på eventyr. Vi skal alle 5 til Sri Lanka og er spændte på hvad landet har at byde på. Vi skal primært være på syd/vest-siden, da mulighed for monsun på nord/øst-siden er stor. Vi har indtil videre booket.... steder at overnatte, men mangler stadig nogle detaljer - bl.a. visum og et par steder at sove.
Vi rejser fra Kastrup tirsdag d.1/12 og dagen inden, mandag d. 30/11, tager vi fra Aarhus og overnatter vi hos Annemette og Mikkel på Islands Brygge. Vi er spændte og har det i baghovedet hele tiden. Skal man investere i GoPro?, skal man leje sit hus ud?, skal man have x antal tøj med? skal man have dit og dat med osv.. Men heldigvis er der mange gode og informative bloggere og andre hjælpsomme folk omkring os. Vi er igang!